Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Zváchim 29 – Napi Talmud 2108: Rontó gondolatok

  

Cimkék:   

A pigul gondolatok forrása: honnan tudjuk, hogy a rontó gondolat érvényteleníti az áldozatot?

A Talmud tovább vizsgálja, hogy honan vezethető le az a törvény, miszerint az áldozati szolgálat közben keletkező rontó gondolat (machshava) érvényteleníti az áldozatot. Két fő típus létezik:

  • Időn túli fogyasztásra vonatkozó gondolat (chutz lizmanó, חוץ לזמנו)
  • Helyén kívüli fogyasztásra vonatkozó gondolat (chutz limkomó, חוץ למקומו)

Ráv (רב, Ráv) magyarázata: egyetlen hosszú mondatból vezethető le minden

A Tóra Mózes harmadik könyve 7:18 versében található hosszú mondatából vezeti le Ráv az összes szükséges információt:

„Ha pedig a békeáldozat húsából a harmadik napon még esznek, az nem lesz kedves az, aki bemutatta, nem fogadtatik el, utálatossá válik, és a benne evő ember viselje bűnét.”
(Vajikrá 7:18 – וְאִם הֵאָכֹל יֵאָכֵל מִבְּשַׂר זֶבַח שְׁלָמָיו בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי לֹא יֵרָצֶה הַמַּקְרִיב אֹתוֹ לֹא יֵחָשֵׁב לוֹ פִּגּוּל יִהְיֶה וְהַנֶּפֶשׁ הָאֹכֶלֶת מִמֶּנּוּ עֲו‍ֹנָהּ תִּשָּׂא)*
(Vajikrá – ויקרא 7:18 – „Vajikrá hé:jákét”)

A mondat minden egyes kifejezése tanít valamit:

  • „Ha fogyasztva fogyaszt” (héberül: heáchol jeáchel, הֵאָכֹל יֵאָכֵל) – Dupla kifejezés, hogy kétféle fogyasztásról van szó: ember és oltár. A gondolat mindkét fogyasztásnál érvénytelenítő.
  • „Zevaḥ shlamáv” – A slomim kiemelése azt mutatja, hogy azokra az áldozatokra vonatkozik a pigul, amelyeknek van elrontó és elrontandó eleme (például hús az embernek, füstölendő rész az oltárnak).
  • „A harmadik napon” (bajom ha-slisi, ביום השלישי) – Ez az időn túli fogyasztásra való gondolatot jelöli.
  • „Lo jérece” – „Ne fogadtassék el” – Csak akkor érvénytelen a gondolat, ha már felhintették a vért, tehát befejezett szolgálatról van szó.
  • „Ha-makrív otó” – „Aki hozta azt” – Ez az áldozatra vonatkozik, nem a kohénre. Az áldozat válik érvénytelené, nem a személy.
  • „Lo jéchashev lo” – „Ne számítson neki” – Szó szerint: „ne gondoltassék el neki”, ebből tudjuk, hogy a gondolat a lényeg, nem a tényleges fogyasztás.
  • „Pigul” – A kifejezés újra megjelenik, hogy utaljon a helyén kívüli fogyasztás gondolatára is.
  • „A nefes (lélek), amely eszik belőle…” – Egyes szám: egyféle gondolat miatt jár karet, nem kettő keveredésénél.
  • „…viselje bűnét” (avon, עֲוֹנָהּ) – Ugyanez a kifejezés jelenik meg a lejárt idejű áldozati hús fogyasztásánál (nojszer, נוֹתָר), így ez a hutz lizmanóval (időn túli gondolattal) azonosul. Ebből tudjuk, hogy csak az időn túli gondolatért jár karet.

Miért nem a szöveg egyszerű jelentését követjük?

A mondat szimpla olvasatában arról van szó, hogy ha valaki ténylegesen eszik a harmadik napon, akkor nem lesz elfogadva. A Talmud szerint ezt nem fogadhatjuk el, mert:

  • Ez utólagos esemény, már az áldozat bemutatása után, és nem szokás utólag visszamenőleg érvényteleníteni egy érvényes áldozatot.
  • A szövegben szereplő „lo jérece” (ne fogadtassék el) a hozó személyre vonatkozik – tehát az áldozás folyamatán belüli történésre utal, nem az utána történő evésre.
  • A „lo jéchashev lo” – „ne számítson” – kifejezés is a gondolatra utal, nem a cselekedetre.

Mit jelent a „slisi” – a harmadik?

A Talmud egy allegorikus értelmezést is ad a „harmadik” (slisi) szóra: a helyén kívüli gondolat csak akkor érvénytelenít, ha olyan helyre vonatkozik, ahol:

  1. Lehetett volna hinteni a vért.
  2. Lehetett volna fogyasztani a húst.
  3. Lehetett volna füstölni a maradékot az oltáron.

Tehát az olyan helyek, amelyek semmilyen módon nem kapcsolódnak az áldozathoz (pl. a szentély csarnoka), nem számítanak valódi helyen kívüli gondolatnak.

További források a gondolat súlyosságára

A „lo jéchashev lo” kifejezést egyes vélemények szerint úgy is lehet értelmezni, hogy parancsoló mód: „ne gondoljon ilyet!”. Innen vezetik le, hogy botütés (malkut) is járhat a rontó gondolatért – ez azonban vitatott, mert általában csak cselekedetért jár büntetés, nem gondolatért. Aki ezt a véleményt vallja, Rabbi Jehuda álláspontját követi, aki szerint bizonyos esetekben cselekvés nélküli bűnért is jár malkut.

—————————————————-

Zváchim (Vágóáldozatok) – זְבָחִים
Az ókorban e traktátus neve „Az áldozati állatok levágása” volt. Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle vágóáldozatok: hogyan kell bemutatni az ilyen áldozatot és miáltal válhat az áldozati állat alkalmatlanná. Ugyanebben a traktátusban található a háláchikus exegézis alapjainak magyarázata, valamint a tiltott vegyülékekre vonatkozó rendelkezések. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 120 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036