Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 7 – Napi Talmud 1950: Mi az, amit elfelejthetsz – és mégis bűnhődnöd kell érte?

  

Cimkék:     

Svuot 7 – Napi Talmud 1950: Mi az, amit elfelejthetsz – és mégis bűnhődnöd kell érte?

A Talmud a Svuot traktátus 7-es lapján a tisztátalanság bűnének legkülönlegesebb variációját tárgyalja: azt az esetet, amikor valaki tudta, hogy tisztátalan, de ezt elfelejti, és úgy megy be a Szentélybe, vagy úgy eszik áldozati húsból. A megbánás lehetetlen – mert az illetőnek eszébe sem jut, hogy vétkezett. Mégis: a Jom Kipurkor bemutatott belső kecskeáldozat (שָׂעִיר הַנִּכְנָס לִפְנִים) megbocsátást hoz. Köves Slomó rabbi tanítása arra mutat rá, hogyan értelmezi a Talmud a Tóra homályos fogalmait, és milyen logikai utakat követ a döntésekig. A levezetés során szóba kerül a kóser állattetem, a ribuj-miut logika, a Rebi által feltárt szövegszerkezeti párhuzamok, és az is, hogyan válik egy két mínuszból egy plusz.

A változó státuszú áldozat szabálya

A „korban ole veyored” (עֹלֶה וְיֹרֵד) olyan vétekáldozat, amelynél a bűnös anyagi helyzete határozza meg, milyen típusú áldozatot kell hoznia – gazdag bárányt, szegény galambot, nagyon szegény lisztet. A Talmud szerint az egyik ilyen eset, amikor valaki tudta, hogy tisztátalan, majd elfelejtette, és ezután bement a Szentélybe vagy evett áldozati húsból, majd ismét tudomására jutott a bűn.

Ez különbözik attól, amikor valaki soha nem tudta, hogy tisztátalan. Ebben az esetben nem kell áldozatot hozni – egészen addig, amíg a vétek tudomására nem jut. Ez a jogi különbség megágyaz a Jom Kipur-i engesztelés tanának.

A jomkipuri kecske funkciója

A főpap (kohen gadol) által bemutatott belső kecskeáldozat különleges szerepet kap: olyan tisztátalanságokért szerez engesztelést, amelyekről az illető egyelőre nem tud. A Talmud a Tóra szövegéből (Vájikra 16:16) vezeti ezt le: „És szerezzen engesztelést a Szentélynek Izrael fiainak tisztátalanságai és vétkei miatt.” A szöveg alapján egyértelmű: ez nem általános tisztátalanság (mint például nemi bűnök vagy bálványimádás), hanem a Szentéllyel kapcsolatos, halállal büntetett vétek, amelyről nem tud a vétkes – de valaha tudott róla.

Mi zárja ki a többi tisztátalanságot?

A „ba” („általa”) szó a Vájikra 5-ben szereplő passzusban redundánsnak tűnik – mégis kulcsfontosságú: kizárja például a truma (kohanitáknak adott szent adomány) tisztátalan elfogyasztását, mint a korban ole veyored tárgyát. Így a tisztátalanság, amely miatt ezt az áldozatot hozni kell, kizárólag a Szentéllyel kapcsolatos: vagy az oda való belépés, vagy az áldozati hús fogyasztása esetén áll fenn.

Rebi „búvárlogikája”: hogyan vezette le mindezt?

Rebi a behéma („állat”) szó logikáját használja fel: a Tóra általánosságban használja a „behéma” kifejezést mind a vad-, mind a háziállatokra. Amikor tehát a szöveg külön kiemeli a „háziállatot” (הַבְּהֵמָה הַטְּמֵאָה), az a Szentélyre hozott áldozati húsra, azaz a szentéji fogyasztásra utal. Ehhez hasonló módon vezethető le a belépés bűne is más passzusokból, például a szülő nőkre vonatkozó törvényekből, ahol a Szentélybe való belépés és az áldozati hús fogyasztása egy lapon van említve.

Két mínusz = egy plusz

Az egyik logikai bravúr a következő: a „ba” kizáró hatású, de ha előtte egy másik kizáró forma is szerepel („o yigá” – „vagy ha megérinti”), akkor két kizárásból egy bevonás lesz: ezáltal a kóser állattetem is bekerül az obligóba, tehát aki abból eszik és tisztátalanná válik, majd bemegy a Szentélybe, az is köteles áldozatot hozni.

Tanulság

A Tóra szövege rétegzett és rejtélyes. De a Talmud útmutatásával kiderül: a legbonyolultabb erkölcsi helyzetekre is ad választ – még akkor is, ha nem is tudtál róla, hogy kérdés volt.

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036
 ,