Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 6 – Napi Talmud 1949: Fehérség, ami kizár: A leprás sebek és a rituális tisztaság Talmudi titkai

  

Cimkék:   

Fehérség, ami kizár: A leprás sebek és a rituális tisztaság Talmudi titkai

A Talmud Svuot traktátusának hatos lapján tovább boncolgatjuk a híres misnai állítást: „kettő, ami négy”, amely a negaim – azaz a leprás sebek – kategorizálására utal. De mit jelent az, hogy a hófehér és a gyapjúfehér két fő kategóriája mellett a mészfehér és a tojásfehérje színárnyalat is számít? És milyen elv szerint adódnak össze ezek a színek a diagnózisban? Rabbi Akiva látványos metaforái – mint a borcseppekkel festett tej vagy a király és miniszter relációk – nemcsak a színárnyalatok lélektanát mutatják meg, hanem azt is, milyen módon válik egy kohanita alkalmatlanná a döntéshozatalra, ha nem ismeri e színárnyalatok pontos rendjét. A tanulmány a halacha és a vizuális érzékelés lenyűgöző találkozásának tereihez vezet, ahol a hófehér seb több, mint tünet: jogi státuszt határoz meg.

A négy színkategória és jelentésük

A Misna négyféle leprás sebkategóriát nevez meg: két fő és két alkategóriát. Ezek a következők:

  1. Baheres – olyan fehér, mint a hó (legvilágosabb).
  2. Széisz – olyan fehér, mint a gyapjú.
  3. Szid – mészfehér, a bahereshez kapcsolódik.
  4. Krum bejca – tojásfehérje színű, a széiszhez kapcsolódik.

A baheres és széisz egymással is összeadódik, csakúgy, mint saját alkategóriáikkal. Így jön ki a „kettő, ami négy”.

Rabbi Akiva rendszere: nem négyes párosítás, hanem színskála

Rabbi Akiva azonban máshogy rendszerezi a sebeket: szerinte ezek egy színskálán helyezkednek el, méghozzá egyre sötétebb árnyalatokként lefelé haladva. Így az összeadódás csak az egymás fölött lévő színekkel történhet meg, nem keresztbe.

A hierarchia tehát a következő:

  1. Baheres (hó)
  2. Széisz (gyapjú)
  3. Szid (mész)
  4. Krum bejca (tojásfehérje)

E szerint a szid például nem adódik össze a baheresszel, mert a széisz „útban van”. A krum bejca viszont a széisz alkategóriája, így összeadódik vele, mivel a Tóra külön említi a „szapáhász” szót – az alárendeltség jeleként.

A metaforák szerepe: királyok és borcseppek

Rabbi Akiva látványos példákat használ a megértés elősegítésére:

  • Az egyik példa: borcseppek tejben, ahol egyre több bor cseppen a fehér tejbe – így jelenik meg a négy színárnyalat, ahogy „egymás fölé rendeződnek”.
  • Egy másik példa: királyok és miniszterek, ahol a két fő kategória a két király, a két alkategória a minisztereik. A sorrend és alá-fölé rendeltség itt is világos.

E metaforák célja: jelezni, hogy a kohanitának nemcsak papnak kell lennie, hanem színkritikus szakértőnek is, máskülönben érvénytelen a döntése.

Kié a végső szó? A mimisna és Rabbi Akiva vitája

A mimisna szerint:

  • Baheres a sziddel,
  • Széisz a krum bejcával adódik össze.

Rabbi Akiva szerint:

  • Minden szín a fölötte lévővel,
  • És a krum bejca akár a széiszszel és a baheresszel is adódik.

Így a két iskola más-más logikát követ a diagnózisban. A különbség jogi következménye, hogy mikor válik valaki „mecora”-vá, azaz tisztátalanná.

A színekben rejlő árnyalatok nem csupán esztétikai különbségek – a Tóra logikájában ezek a döntések határozzák meg, hogy egy embert a közösségből ki kell-e zárni. A szent törvényhez nem elég jószándék: a részletek ismerete éppúgy törvényi kötelezettség.

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036