Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 18 – Napi Talmud 1961 – Nemi aktus közben megjelenő nida

  

Cimkék:       

„Maradni vagy menekülni? – Mit kezd a Talmud a szentség és a test határhelyzeteivel?”

Mit tegyen a férfi, ha a felesége épp az együttlét közben szól: „Nida lettem”? Megszakad az intimitás – de hogyan és mikor? Az azonnali szétválás a törvény szerint is tilos, mert a kimenetel ugyanúgy élvezettel járhat, mint a bemenetel – és ha ez tudatos, az már súlyos vétek. De mikor számít valami szándékosnak, mikor véletlennek? És hány bűnáldozatot kell hozni egyetlen pillanatban elkövetett kettős vétségért? A Svuot 18-as lapjának tanulása során olyan kérdések tárulnak elénk, amelyek nemcsak a halacha határait feszegetik, hanem mély erkölcsi és lélektani dilemmákat is. A Talmud precizitása még a leborulás másodperceit is mérlegeli – miközben egy megható tanítást is kapunk arról, hogyan születhet fiunk abból, ha önfegyelemmel és méltósággal élünk nemi életet.

A két áldozat esete

A báje és Rává szerint bizonyos esetekben két bűnáldozatot kell hozni:

  • egyet a tiltott bemenetel miatt,
  • egyet a tiltott kimenetel miatt.

Ez azonban csak egy sajátos köztes típusú emberre érvényes: olyanra, aki tudja, hogy a felesége a menstruációs időszak küszöbén van, de azt gondolja, „még belefér”, és nem tudja, hogy ha nida lett, nem szabad azonnal szétválni. A bemenetel tehát véletlen, mert rosszul mérte fel az időzítést, a kimenetel is véletlen, mert nem ismeri a szigorú szabályt. Így mindkettőre hoznia kell egy-egy chátát áldozatot.

Mi számít nemi aktusnak?

A Talmud arra is kitér, hogy csak akkor számít a szétválás aktusnak, ha az örömöt okoz – vagyis ha még fennáll az erekció. Ha viszont az aktus közben lesz nida a nő, akkor meg kell várni, amíg az erekció alábbhagy. Ekkor a szétválás már nem élvezeti aktus, és nem von maga után áldozathozatalt. Ebből Ráv következtetése: csak a teljesítőképességgel történő nemi érintkezés számít halachikus értelemben aktusnak.

A kijövetel párhuzama: ne állj meg, de ne is rohanj

A korábbi tanulás alapján a szentélyből való kijövetelnél is kulcsfontosságú, hogy az ember ne álljon meg, de ne is válasszon kerülő utat. Itt is a lehető legrövidebb úton kell távoznia – még ha az lassú léptekkel történik is. Ugyanez vonatkozik a nida-állapot közepén történő szétválásra is: a „rövid út” az, ha az ember kivárja a test lecsillapodását. A hosszú út – az azonnali szétválás – bűnhöz vezet.

Női vérzés és a tudatlanság jogkövetkezményei

Felmerül, hogy ha a férfi csak utólag, a törlőkendőn látja a vért, vajon kell-e áldozatot hoznia? A Talmud itt különbséget tesz: ha a férfi kendőjén van a vér, az biztos jele annak, hogy már az aktus közben jelen volt a nida-állapot. Ha a nő kendőjén, akkor nem feltétlen. Ez befolyásolja, hogy milyen típusú felelősség terheli őt.

A nemi élet tisztaságának jutalma

A Talmud zárásként egy spirituális ígérettel is megjutalmazza azokat, akik fegyelmezetten és a halacha szerint élik házaséletüket:

  • Aki odafigyel a nida idejére, annak fiú gyermekei születnek.
  • Aki havdalát csinál sábesz után borra – megkülönbözteti a szentet a profántól – annak fia is meg fogja tudni különböztetni a szentet a profántól.
  • Aki nemi életében is önfegyelmet tanúsít, annak gyermeke rabbi és tanító lehet.

Záró gondolat

A legszemélyesebb élethelyzeteket is a legmagasabb szintű törvényi és etikai elvek szabályozzák. A Svuot 18-as lapja egyszerre mutatja meg a test és lélek találkozásának finom határait, és azt, hogy az apró döntések – mikor mozduljunk, mikor várjunk – örök súllyal bírhatnak. Aki megtanulja magát megszentelni ezekben a pillanatokban, annak áldás fakad az életéből.

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #nida


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036