Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 3 – Napi Talmud 1811 – Páratlan létszámú kell hogy legyen a bíróság?

    

Cimkék:         

Miért nem kell, hogy a kölcsön tartozások követelései szakavatott #bíró -k előtt legyenek tárgyalva?
Honnan tudjuk, hogy a #bíróság páratlan számú bírákból kell álljon?

A mai tanulmány a Szánhedrin traktátusának harmadik lapjáról folytatta a bírósági rendszer és a bírák létszámának szabályozását. Kiemelten foglalkoztunk azzal, hogy miért kell páratlan számú bírából állnia a bíróságoknak, valamint hogy mi indokolja a pénzügyi ügyek és más ügyek különböző bírói követelményeit. A diskurzus során többször visszatértünk a Tóra szövegére és a rabbinikus értelmezés alapelveire, különösen a többségi döntés fontosságára. A nap fő kérdései köré csoportosítva az alábbi témák kerültek elő:

Témák és összefoglaló pontok:

1. Pénzügyi ügyek és bírák szakavatottsága

  • Háromtagú bíróság:
    • Testi sértésből eredő kártérítéseket három szakavatott bíró előtt kell tárgyalni.
    • Könyített eljárások, például kölcsönügyletek, esetében három nem szakavatott bíró is elegendő.
  • A rabbik engedményeket tettek a kölcsönügyleteknél, hogy megkönnyítsék a hitelezési gyakorlatot.
    • Rav szerint ez a könnyítés rabbinikus rendelkezés, míg Rav Achay szerint a Tóra maga is megengedte, hogy kölcsönügyleteket akár egyetlen nem szakavatott bíró előtt is lehessen tárgyalni.

2. Páratlan létszám szükségessége

  • A bíróságoknak páratlan számú bírákból kell állniuk, hogy a döntések során mindig legyen többség:
    • A halálbüntetéssel kapcsolatos ügyeknél ez kifejezett tórai előírás.
    • Pénzügyi ügyekben ezt a rabbinikus gyakorlat biztosította, következtetve a halálbüntetések szabályaiból.
  • Rabbi Yehuda szerint ugyan a nagy szánhedrin 70 tagból állt, de a kisebb bíróságok esetében ő is elfogadta a páratlan szám szükségességét.

3. A bírák száma a Tórában

  • A Mispatim szakasz (Shemot 22) több helyen említi a „bírák” kifejezést. A Talmud ezt a háromszori említést a háromtagú bíróság alapjául veszi.
  • Vita alakult ki arról, hogy a három említés mindegyike szükséges-e a szövegkörnyezethez, vagy van-e benne fölösleges elem, amelyből a háromtagú bíróság következtethető.

4. Kártérítés és bírság megkülönböztetése

  • A teljes kártérítés és a félkártérítés közti különbség:
    • Teljes kártérítés például egy harapós kutya vagy öklelős ökör okozta károk esetében.
    • Félkártérítés, ha egy nem öklelős ökör vagy nem harapós állat okoz váratlan kárt.
  • Vita volt arról, hogy a félkártérítés kártérítésnek vagy pénzbírságnak minősül-e. E vita magyarázza, hogy miért kerültek külön említésre a misnában.

5. A háromtagú bíróság gyakorlati alkalmazása

  • Bár általánosságban három bíró szükséges, a gyakorlatban vita volt arról, hogy két bíró által hozott ítélet érvényes lehet-e. Rav szerint ez nem elfogadható, míg Rav Achay szerint utólag érvényesíthető.

Összefoglalás

A mai tanulmány során részletesen megértettük a bíróság létszámának és a bírák szakavatottságának szabályait. A viták rámutattak arra, hogy míg a szabályok alapját a Tóra szövege adja, a rabbik gyakran könnyítéseket vezettek be a gyakorlat fenntarthatósága érdekében. Ugyanakkor a páratlan létszám és a többségi döntés követelménye általánosan elfogadott alapelv lett, amely biztosította az igazságszolgáltatás tisztességét.

Holnap este a Sabbat kimenetele után folytatjuk a tanulmányt. Sabbat Salom!

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #bíró #bíróság


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036