Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 22 – Napi Talmud 1830 – Milyen nyelven íródott az első Tóra?

    

Cimkék:                       

A ma használt héber írás az #asuri forrása #Ezra aki Balsecar király története után megújította a #tóratekercs írását az ó- #héber nyelvről. Mások szerint eredetileg is asuri nyelven írta Mózes a Tórát.
Az első #feleség az ember igazi társa, akinek a #gyász át lehetetlen feldolgozni.
A #kohen oknak tilos hosszú hajat növeszteni és #alkohol t fogyasztani. Akkor miért megengedett nekik manapság mégis mindez, hiszen a #messiás bármelyik pillanatban eljöhet?

Szánhedrin 22 – Napi Talmud 1830

A mai tanulásban főként a Tóra eredeti írásmódjáról és nyelvéről, valamint a királyi méltóság és a szentély szolgálatának előírásairól volt szó. Különös figyelmet fordítottunk arra a vitára, hogy milyen írással és nyelven íródott a Tóra Mózes idejében, és hogy milyen jelentősége van ennek vallási és történelmi szempontból. A tanulás végén a királyi szokásokkal és a szentélyben szolgáló papok hajviseletének szabályaival foglalkoztunk.


Főbb témák és tanítások

1. Milyen írással íródott az első Tóra?

  • Vita a Tóra eredeti írásmódjáról:
    • Paleo-héber (כתב עברי): Egyes vélemények szerint a Tóra eredetileg paleo-héber írással íródott, és Ezra idejében változtatták át az “asuri” (כתב אשורי) írásra.
    • Asuri írás (אשורי): Más vélemények szerint a Tóra eredetileg is az asuri írással íródott. Az aranyborjú vétke után a nép számára paleóra változtatták, majd Ezra visszahozta az asuri írást.
    • Változatlan asuri írás: Egy harmadik nézet szerint a Tóra írása mindig asuri írás volt, és soha nem változott meg.
  • A jelentőség kérdése:
    • A zsidó misztika nagy jelentőséget tulajdonít az asuri betűk formájának, például a kőtáblák csodájánál, ahol a betűk átlátszóan voltak kifaragva.
    • Ez felveti a kérdést, hogyan lehet, hogy a betűk formája vallási szempontból szent, ha esetleg nem ezek voltak az eredeti formák.

2. Tóra és arámi nyelv

  • Arámi és a zsidók: Az arámi nyelv az ókori Mezopotámia nyelve volt, és a babiloni száműzetés után vált a zsidók köznyelvévé. Ezra idején a nép nem értette már teljesen a szent nyelvet, ezért a Tórát arámi nyelven is lefordították, és ezt használták hétköznapi célokra.
  • Somroniták (szamaritánusok): A somroniták a mai napig paleóhéber írással és arámi nyelven olvassák a Tórát.

3. Dániel története és az “asuri” írás

  • Dániel és a falra írt prófécia: Belsaccar király lakomáján egy láthatatlan kéz írt egy titokzatos üzenetet a falra, amit csak Dániel tudott megfejteni.
    • Az írás “asuri” írással történt, ami “jóváhagyott” írást jelent.
    • Az írásban alkalmazott kódolási technikák, mint például az adbas kód (betűk helyettesítése más betűkkel), szintén megnehezítették a szöveg megfejtését.
  • A királyi Tóra másolata: A “másolat” (משנה) kifejezést többféleképpen értelmezték. Egyes vélemények szerint ez a megváltozott írást jelenti, míg mások szerint a királynak két Tóra-tekercset kellett írnia.

4. A király méltóságának megőrzése

  • A királyi szokások:
    • Nem szabad a király lovára ülni, trónjára ülni, jogarját használni, vagy látni, ahogy fodrásznál van, fürdik, vagy meztelen.
    • Dávid király esetében külön figyelmet kapott a viság nevű ifjú lány, aki gondoskodott róla élete végén, de Dávid a 18 feleséges kvótát betartotta, ezért nem vette őt feleségül.
  • Az első feleség szentsége:
    • Az első házasság különleges szentséggel bír. A Talmud szerint az első feleség elvesztése olyan, mint a szentély pusztulása.

5. A kohaniták hajviselete

  • Szabályok:
    • A kohanitáknak hajukat rendszeresen rendezniük kellett, hogy ne növesszék túl hosszúra.
    • A király minden nap fodrászhoz ment, a főpap minden héten, az egyszerű papok pedig havonta egyszer.
  • A hosszú haj és a szentély szolgálata:
    • A hajhosszúság szabályozása a szentély tisztaságának és méltóságának megőrzését szolgálta.
    • A haj hosszúságának szabályozása mellett tilos volt boritalt fogyasztaniuk, ha beléptek a szentélybe.

6. A szentély gyors felépülése

  • Hit a gyors megváltásban: A Talmud szerint a szentély akár egy pillanat alatt is felépülhet, ezért a kohanitáknak mindig készen kell állniuk, hogy tisztán és rendezett hajjal szolgáljanak.
  • Személyes tanulság: Az ember élete bármikor megváltozhat, és a nehézségek egy pillanat alatt véget érhetnek, ahogyan a szentély felépülése is egy pillanat alatt történhet meg.

Összefoglalás

A mai tanulásban felmerült, hogy a Tóra írásmódja és formája nemcsak történelmi, hanem vallási kérdéseket is felvet. Az asuri írás és a héber nyelv szentsége az egész zsidó hagyomány szempontjából alapvető jelentőségű. Emellett a király és a kohaniták méltóságának megőrzése is fontos tanításokat hordoz a közösségi és személyes felelősségvállalásról. Végül pedig a Talmud mély és érzelmes gondolatokat osztott meg a házasság szentségéről és a személyes kapcsolatok fontosságáról.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #asuri #Ezra #tóratekercs #héber #feleség #gyász #kohen #messiás


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036