- This event has passed.
Szánhedrin 16 – Napi Talmud 1824 – A háború indítása
Hány fős bíróság kell hogy áldását adja egy #háború indítására? Milyen módon lehet eljárást lefolytatni egy teljes törzs ellen?
Milyen megkötések vannak az #irhanidachat a “bűnös város” kihirdetésére?
Szánhedrin 16 – Napi Talmud 1824
A mai tanulás központi témái között szerepelt a bírósági hierarchia különböző ügyeinek tárgyalása, az egész törzsek vagy városok kollektív bűneinek ítélete, a hamis próféták és lázadó rabbik esetei, valamint a háborúk indításának szabályai. Emellett kiemelten foglalkoztunk a bűnös város fogalmával és a hozzá kapcsolódó szigorú procedurális kikötésekkel.
Főbb témák és tanítások
1. Az egész törzs vagy város bűnei
- Különbség az egyének és a közösség büntetése között:
- Egyéni bálványimádást 23 tagú bíróság ítél el.
- Egy egész város (bűnös város – ir hanidachat) esetén a 71 tagú Nagy Szánhedrin hozza meg az ítéletet.
- A bűnös város esete:
- Az egész várost elpusztítják, lakóit kard általi halállal sújtják, vagyonukat elégetik.
- A bűnös város törvénye azonban soha nem valósult meg, mert a bölcsek annyi feltételt és kikötést állítottak, hogy ezek betartása szinte lehetetlen volt:
- A város nem lehetett határváros, nehogy az ellenség kihasználja a helyzetet.
- Nem lehetett túl kicsi vagy túl nagy, és minden lakosnak részt kellett vennie a bűnben.
- A törzs bűne:
- Három vélemény született arra, mit jelent a misna azon kijelentése, hogy egy egész törzs bűne a 71 tagú bíróság elé kerül:
- A törzs vezetőjének bűne: Ha egy törzsfő vétkezik, őt a Nagy Szánhedrin elé kell állítani.
- Törzsek közötti földviták: Ha két törzs között földterületekkel kapcsolatos vita merül fel, azt a Nagy Szánhedrin oldja meg.
- Az egész törzs bálványimádása: Ha egy törzs kollektíven bálványimádást követ el, azt is a Nagy Szánhedrin tárgyalja.
- Három vélemény született arra, mit jelent a misna azon kijelentése, hogy egy egész törzs bűne a 71 tagú bíróság elé kerül:
2. Hamis próféta és lázadó rabbi esetei
- Hamis próféta:
- Az olyan személy, aki prófétaként lép fel, de téves információkat közöl, vagy bálványimádásra buzdít, halálbüntetést érdemel.
- Az ítéletet a 71 tagú Nagy Szánhedrin hozza, mivel a zirá savá (hasonló kifejezések összekapcsolása) elve alapján ezt a lázadó rabbikra vonatkozó szabályokból vezetjük le.
- Lázadó rabbi:
- Ha egy rabbi a Nagy Szánhedrin döntése ellenében tanít vagy cselekszik, lázadónak minősül.
- Az ügyét 71 tagú bíróság tárgyalja, de elítélése 23 tagú bíróság előtt is megtörténhet.
3. A háború indításának szabályai
- A háború jóváhagyása:
- A Tóra szerint a háború indításához a következőkre volt szükség:
- A király engedélye.
- Az Urim és Tumim (a főpap mellvértjén található isteni kommunikációs eszköz) által adott tanács.
- A 71 tagú Nagy Szánhedrin jóváhagyása.
- A Tóra szerint a háború indításához a következőkre volt szükség:
- Dávid király példája:
- Dávid király hárfával ébredt minden éjfélkor, Tórát tanult, majd a napkelte után meghallgatta tanácsadóit (Achitófelt), a Sanhedrint, és az Urim és Tumim segítségével döntött a háború indításáról.
4. A Jeruzsálem és a Szentély bővítése
- A bővítés eljárása:
- Jeruzsálem városának és a Szentély területének bővítése is a Nagy Szánhedrin engedélyével történhetett.
- Ez a mózesi hagyományból ered, ahol minden fontos döntést az isteni utasítások szerint, a közösség képviselőinek részvételével hoztak meg.
5. A bűnös város korlátai
- A szabályozás célja:
- A bölcsek szigorú feltételeket szabtak meg a bűnös város meghatározására:
- Nem lehet határváros.
- Egy régióban legfeljebb két ilyen város lehet.
- Nem lehet az összes várost bűnös várossá nyilvánítani.
- A bölcsek szigorú feltételeket szabtak meg a bűnös város meghatározására:
- Praktikus és spirituális okok:
- A bálványimádás különösen súlyos bűn, mert a zsidó nép spirituális lényegét veszélyezteti.
- Ugyanakkor a bölcsek gondoskodtak arról, hogy a törvény szimbolikus maradjon, és soha ne kerüljön alkalmazásra.
Összefoglalás
A mai tanulás során mélyebben megértettük, hogyan működött a bírósági rendszer az ókori Izraelben, és milyen szigorú szabályok szabályozták a kollektív bűnök, a hamis próféták és lázadó rabbik, valamint a háborúk indításának kezelését. A bűnös város fogalma különösen érdekes példa arra, hogyan kerülték el a törvények radikális alkalmazását, miközben mégis hangsúlyozták a bálványimádás elleni küzdelem fontosságát.
Köszönöm, hogy velem tartottatok! Holnap reggel folytatjuk a tanulást. Mindenkinek áldott napot kívánok!
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #háború #irhanidachat