Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 16 – Napi Talmud 1824 – A háború indítása

    

Cimkék:         

Hány fős bíróság kell hogy áldását adja egy #háború indítására? Milyen módon lehet eljárást lefolytatni egy teljes törzs ellen?
Milyen megkötések vannak az #irhanidachat a “bűnös város” kihirdetésére?

Szánhedrin 16 – Napi Talmud 1824

A mai tanulás központi témái között szerepelt a bírósági hierarchia különböző ügyeinek tárgyalása, az egész törzsek vagy városok kollektív bűneinek ítélete, a hamis próféták és lázadó rabbik esetei, valamint a háborúk indításának szabályai. Emellett kiemelten foglalkoztunk a bűnös város fogalmával és a hozzá kapcsolódó szigorú procedurális kikötésekkel.


Főbb témák és tanítások

1. Az egész törzs vagy város bűnei

  • Különbség az egyének és a közösség büntetése között:
    • Egyéni bálványimádást 23 tagú bíróság ítél el.
    • Egy egész város (bűnös város – ir hanidachat) esetén a 71 tagú Nagy Szánhedrin hozza meg az ítéletet.
  • A bűnös város esete:
    • Az egész várost elpusztítják, lakóit kard általi halállal sújtják, vagyonukat elégetik.
    • A bűnös város törvénye azonban soha nem valósult meg, mert a bölcsek annyi feltételt és kikötést állítottak, hogy ezek betartása szinte lehetetlen volt:
      • A város nem lehetett határváros, nehogy az ellenség kihasználja a helyzetet.
      • Nem lehetett túl kicsi vagy túl nagy, és minden lakosnak részt kellett vennie a bűnben.
  • A törzs bűne:
    • Három vélemény született arra, mit jelent a misna azon kijelentése, hogy egy egész törzs bűne a 71 tagú bíróság elé kerül:
      1. A törzs vezetőjének bűne: Ha egy törzsfő vétkezik, őt a Nagy Szánhedrin elé kell állítani.
      2. Törzsek közötti földviták: Ha két törzs között földterületekkel kapcsolatos vita merül fel, azt a Nagy Szánhedrin oldja meg.
      3. Az egész törzs bálványimádása: Ha egy törzs kollektíven bálványimádást követ el, azt is a Nagy Szánhedrin tárgyalja.

2. Hamis próféta és lázadó rabbi esetei

  • Hamis próféta:
    • Az olyan személy, aki prófétaként lép fel, de téves információkat közöl, vagy bálványimádásra buzdít, halálbüntetést érdemel.
    • Az ítéletet a 71 tagú Nagy Szánhedrin hozza, mivel a zirá savá (hasonló kifejezések összekapcsolása) elve alapján ezt a lázadó rabbikra vonatkozó szabályokból vezetjük le.
  • Lázadó rabbi:
    • Ha egy rabbi a Nagy Szánhedrin döntése ellenében tanít vagy cselekszik, lázadónak minősül.
    • Az ügyét 71 tagú bíróság tárgyalja, de elítélése 23 tagú bíróság előtt is megtörténhet.

3. A háború indításának szabályai

  • A háború jóváhagyása:
    • A Tóra szerint a háború indításához a következőkre volt szükség:
      1. A király engedélye.
      2. Az Urim és Tumim (a főpap mellvértjén található isteni kommunikációs eszköz) által adott tanács.
      3. A 71 tagú Nagy Szánhedrin jóváhagyása.
  • Dávid király példája:
    • Dávid király hárfával ébredt minden éjfélkor, Tórát tanult, majd a napkelte után meghallgatta tanácsadóit (Achitófelt), a Sanhedrint, és az Urim és Tumim segítségével döntött a háború indításáról.

4. A Jeruzsálem és a Szentély bővítése

  • A bővítés eljárása:
    • Jeruzsálem városának és a Szentély területének bővítése is a Nagy Szánhedrin engedélyével történhetett.
    • Ez a mózesi hagyományból ered, ahol minden fontos döntést az isteni utasítások szerint, a közösség képviselőinek részvételével hoztak meg.

5. A bűnös város korlátai

  • A szabályozás célja:
    • A bölcsek szigorú feltételeket szabtak meg a bűnös város meghatározására:
      • Nem lehet határváros.
      • Egy régióban legfeljebb két ilyen város lehet.
      • Nem lehet az összes várost bűnös várossá nyilvánítani.
  • Praktikus és spirituális okok:
    • A bálványimádás különösen súlyos bűn, mert a zsidó nép spirituális lényegét veszélyezteti.
    • Ugyanakkor a bölcsek gondoskodtak arról, hogy a törvény szimbolikus maradjon, és soha ne kerüljön alkalmazásra.

Összefoglalás

A mai tanulás során mélyebben megértettük, hogyan működött a bírósági rendszer az ókori Izraelben, és milyen szigorú szabályok szabályozták a kollektív bűnök, a hamis próféták és lázadó rabbik, valamint a háborúk indításának kezelését. A bűnös város fogalma különösen érdekes példa arra, hogyan kerülték el a törvények radikális alkalmazását, miközben mégis hangsúlyozták a bálványimádás elleni küzdelem fontosságát.

Köszönöm, hogy velem tartottatok! Holnap reggel folytatjuk a tanulást. Mindenkinek áldott napot kívánok!

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #háború #irhanidachat


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036