
- This event has passed.
Szánhedrin 107 – Napi Talmud 1915 – A bűnbánat és a jóvátétel útja
A bűnbánat és a jóvátétel útja
A Talmud e szugjája mélyre vezet bennünket három tragikus sorsú, de a zsidó hagyományban kulcsszerepet játszó személy életébe: Doég, Achitofel és Gechazi. Mindhárman kiemelkedő tudású emberek voltak, mégis oly súlyos bűnöket követtek el, amelyek miatt nem lesz részük az eljövendő világban. Az előadás központi dilemmája az, hogy a Tóra és az isteni jelenlét ismerete önmagában nem ment meg senkit – a lényeg, hogy valaki hogyan él vele, és képes-e felismerni hibáit, majd őszinte bűnbánattal jó útra térni. Dávid király esete, aki bűnt követett el Batsévával, ugyanakkor mély megbánást tanúsított, éles kontrasztként áll e három elbukott bölccsel szemben.
Doég – a tudós áruló
Doég, Saul király tanácsadója volt, akinek jelentése alapján Saul elrendelte Nov kohanitáinak lemészárlását. A Talmud szerint három angyal találkozott vele: az egyik elfeledtette vele a tanult Tórát, a másik elégette a lelkét, a harmadik szétszórta a lelkének hamvait a tanházakban – egyes vélemények szerint ez utóbbi mégis valamiféle kárpótlást jelentett számára. Noha nagy tudós volt, nem volt képes megfelelően használni tudását: „Miért beszélsz törvényeimről, mikor magad nem tartod be őket?” (Zsoltárok 50:16)
Achitofel – a mesterből áruló tanítvány
Achitofel Dávid mesteréből előbb barátja, majd tanítványa lett – ám amikor Absolon fellázadt Dávid ellen, ő átállt a fia oldalára. A Talmud szerint mindössze 33 évig élt, mivel „a gonosz nem éli meg napjai felét” (Zsoltárok 55:24). Achitofel bölcsessége ellenére elbukott, mert tudását rossz célokra használta. Egyik legismertebb tette, hogy tanácsot adott Absolonnak, hogyan alázhatja meg apját.
Dávid bűnbánata – a megtérés mintájaként
A történet központjában Dávid király bűne áll Batsévával. A Talmud hangsúlyozza, hogy Dávid törvény szerint nem vétkezett – Batséva férje, Uria, katonai szabály szerint halála esetén visszamenőlegesen elvált feleségétől –, mégis súlyos erkölcsi vétséget követett el. Dávid azonban mély bűnbánatot tartott: hat hónapig volt leprás, a Sechina és a Szanhedrin elhagyta, és fájdalmas szenvedések által tisztult meg. Kérésére ugyan az ő életében nem bizonyosodott be, hogy megbocsátást nyert, de fia, Salamon idejében, amikor a Szentély kapui megnyíltak csak akkor, amikor Salamon Dávid érdemeire hivatkozott, kiderült az isteni kegyelem.
Gechazi – a tanítvány, aki másokat is bűnbe vitt
Elisá próféta tanítványa, Gechazi, szintén nagy tudású volt, de kapzsisága miatt bukott el. Elfogadta a leprás Námán ajándékát, holott mestere, Elisá ezt visszautasította. Ezzel nemcsak önmaga vétkezett, hanem másokat is bűnbe vitt. A hagyomány szerint Gechazi mágikus trükkökkel (például mágnessel fölemelt aranyborjúval) segítette elő a bálványimádást. Elisá két kézzel lökdöste el magától tanítványát – tanulságként a Talmud kiemeli: „Aki eltaszít, tegye bal kézzel, és aki közeledik, az tegye jobb kézzel.” Gechazi végül leprás lett, és fiaival együtt ő volt az, aki az asszír ostrom idején elsőként fedezte föl az ellenség pusztulását – ennyiben talán valamelyest megváltást nyert.
A bűn, a megtérés és a megbocsátás mélysége
A lap végén a Talmud az öregség, betegség és halál jelenségeinek megjelenéséről is beszél: Ábrahám kérésére lett látható az öregség, Jákobéra a betegség, és Elisá imájára először vált lehetségessé, hogy valaki halálos betegségből meggyógyuljon. Ezek az emberi lét korlátai, amelyek a felkészülés lehetőségét adják – éppúgy, mint a bűn felismerése és jóvátétele.
Ez az oldal arra tanít, hogy még a legnagyobb bukás is lehet megtérés kezdete – ha van bűnbánat, őszinte vágy a jóvátételre és alázat Isten előtt. De ha valaki tudatosan és megátalkodottan téríti el a közösséget, annak kapui zárva maradnak az eljövendő világban.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud