Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Bává Bátrá 160 – Napi Talmud 1793 – A bevarrt szerződés

    

Cimkék:         

A talmudi időkben az “ideges #kohen -ok” miatt bevezették a #bevarrtszerződés -t, nehogy meggondolatlanul váljanak el a feleségüktől.

Bává Bátrá 160 – A bevarrt szerződés (Napi Talmud 1793)

A bevezetés

Kedves barátaim! A Bává Bátrá traktátus 160-as lapját tanulmányozzuk, amely egy misnával kezdődik, és kétféle szerződés típusát mutatja be: az egyszerű szerződést (Get Pashut) és a bevarrt szerződést (Get Mekusher). A bevarrt szerződés egy különleges forma volt, amelynek sajátos elkészítési és aláírási szabályai voltak.


1. A kétféle szerződés típusa

Egyszerű szerződés (Get Pashut)

  • A hagyományos szerződéseket, például kötelezettségvállalásokat vagy válóleveleket, egyszerű papírra írták.
  • Az aláírásokat a szöveg végén, alul helyezték el.
  • Két tanú aláírása szükséges a hitelesítéshez.

Bevarrt szerződés (Get Mekusher)

  • A papírlapot speciálisan hajtogatták: minden írt sor után egy üres sort hagytak, majd a lapot összehajtották, és a hajtásokat összevarrták.
  • A tanúk az összehajtott és bevarrt szakasz hátoldalán írták alá.
  • Három tanú aláírása szükséges a hitelességhez.
  • A bevarrt szerződés elkészítése bonyolultabb és időigényesebb volt.

2. A bevarrt szerződés célja

A kohaniták speciális helyzete

  • Egy kohén, ha elválik a feleségétől, később nem házasodhat vele újra, mivel a volt feleség már elvált nőnek számít.
  • A rabbik elrendelték a bevarrt szerződés használatát, hogy megelőzzék az elhamarkodott válásokat, különösen a kohaniták körében.
  • A bevarrt szerződés elkészítése több időt vett igénybe, ami lehetőséget adott arra, hogy a felek átgondolják döntésüket.

Egységesítés a dokumentumok között

  • Annak érdekében, hogy ne tegyenek különbséget a válólevelek és más szerződések között, a bevarrt forma más dokumentumoknál is alkalmazható volt.
  • Ez biztosította, hogy a bevarrt szerződések hiteles jogi dokumentumként elfogadottak legyenek.

3. Aláírási szabályok és követelmények

Egyszerű szerződés (Get Pashut)

  • Két tanú aláírása szükséges.
  • Az aláírásokat a szerződés szövegének belső oldalán, az alján helyezik el.

Bevarrt szerződés (Get Mekusher)

  • Három tanú aláírása szükséges.
  • Az aláírásokat az összehajtások hátoldalán vagy a varratok mentén helyezik el.
  • Ha a tanúk az aláírást nem a megfelelő helyen teszik meg, a szerződés érvénytelen.

Ha az aláírás helye eltér a szabályoktól

  • Ha egy bevarrt szerződés aláírásai a belső oldalra kerülnek, akkor a varrást fel lehet bontani, és a dokumentum érvényesíthető egyszerű szerződésként.

4. A Tóra és Jeremiás könyvéből vett lehetséges források

A rabbik megpróbáltak tórai és prófétai hivatkozásokat találni a kétféle szerződési forma eredetére, de ezek végül nem bizonyultak meggyőzőnek.

Első hivatkozás: Jeremiás könyve (Jeremiás 32:44)

  • A szöveg Jeremiás földvásárlására hivatkozik: „Írjátok meg a szerződést, írjátok alá és tanúskodjatok rajta.”
  • A rabbik ezt próbálták úgy értelmezni, hogy a „könyv” az egyszerű szerződésre, a „tanúskodás” pedig a bevarrt szerződésre utal. De ez inkább általános tanácsként értelmezhető.

Második hivatkozás: Mózes 5. könyve (5Móz 19:15)

  • A tórai mondat szerint „két vagy három tanú alapján legyen a dolog.”
  • A „két tanú” az egyszerű szerződésre, a „három tanú” a bevarrt szerződésre utalhat.
  • A szöveg valódi kontextusa azonban nem a szerződésekről, hanem a tanúk számának fontosságáról szól.

Következtetés

  • Ezek a szövegek nem adnak egyértelmű bizonyítékot a szerződési formákra.
  • A rabbik megállapítják, hogy a bevarrt szerződés rabbinikus előírás, amelyet elsősorban a kohaniták speciális helyzete miatt vezettek be.

5. Gyakorlatban megvalósított szabályok

A tanúk aláírásának helye

  • Egyes vélemények szerint a tanúknak az összehajtások varratainál kell aláírniuk.
  • Más vélemények szerint az aláírásokat a hajtogatott részek hátoldalán kell elhelyezni.

Példa egy valódi esetre

  • Egy esetben egy bevarrt szerződés nem tartalmazott dátumot. A rabbik azt javasolták, hogy bontsák ki a varrásokat, hogy megnézzék, mi van belül.
  • Ez azt mutatja, hogy a varratokhoz és a belső tartalomhoz is különleges szabályok kapcsolódnak.

6. Miért vezették be a bevarrt szerződéseket más esetekben is?

  • A rabbik úgy döntöttek, hogy nemcsak válóleveleknél, hanem más szerződéseknél is lehetőség van a bevarrt forma használatára.
  • Ennek célja az volt, hogy a szerződési formák egységesek maradjanak, és ne vonják kétségbe a bevarrt szerződések hitelességét.

Zárszó

A mai tanulás a bevarrt szerződésekről szólt, amelyek a rabbinikus jogalkotás különleges példái. Holnap folytatjuk a tanulást, és további érdekességeket fedezünk fel a Talmud világából. Köszönöm, hogy velem tartottatok!

—————————————————-

Bává Bátrá (Az utolsó kapu) – בבא בתרא

Az üzleti társulás, a közös birtok határának megvonása, az adásvételi szerződések, valamint az örökösödési jog, illetve az okiratok kiállításának törvényei. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 176 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #kohen #bevarrtszerződés


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036