- This event has passed.
Ávodá Zárá 75 – Napi Talmud 2066 – Az edények kóserolása
A midjanita háborúban zsákmányuk ejtett #evőeszközök történetéből ismerjük a #kóserolás szabályait.
Tűz, víz és hamu – hogyan kóseroljuk a bálványborral szennyezett edényeket?
A 75-ös lap továbbviszi a taposómedencék és más boros edények kóserolásának témáját, és mélyebben belemegy abba, mit is jelent a „kitörlés” – hamuval? vízzel? vagy mindkettővel? A részletes rabbinikus vitákból kiderül, hogy nem csupán az anyag, de az edény állapota (nedves vagy száraz) is döntő tényező. A lap emellett alapvető tórai törvényeket idéz a nem zsidóktól származó eszközök mikvébe merítéséről, különbséget téve tulajdon és használat között. Végül a Gemára finoman árnyalja az egyes edényfajták státuszát (pl. üveg, fémbevonatú cserép) is.
A „kitörlés” fogalmának pontosítása
A taposómedencék tréfli borból való megtisztításánál használt fogalom, a neguv (kitörlés – ניגוב), nem egyszerű törlést jelent. A rabbinikus vita szerint ez több fázisból álló tisztítási eljárás:
- Ráv szerint: nedves medencénél hamu, majd víz; száraz medencénél víz, hamu, majd újra víz.
- Smuel szerint: még szigorúbb sorrend, több ciklussal – akár négy-öt lépésben.
- A vita lényege: nem az eljárás mibenléte, hanem az, hogy a különböző lépések számításba kerülnek-e külön fázisként.
A gyakorlatban tehát a medence kóserolásának módja attól függ, mennyire nedves vagy száraz, és milyen mélyen szívta magába a bort.
A taposómedencék körüli kötelek és kellékek
A szőlőt taposáskor sokszor különböző anyagú kötelekkel kötegelik. Ezek szintén beszívhatják a tréfli bort, így ezek kóserolása is szükséges. A brájtá felsorol több eszközt:
- Fa- és bambuszszálak: megtörlés szükséges hamuval és vízzel.
- Nádkötelek (gemi – גמי): 12 hónapig állni kell hagyni őket.
- Más vélemények szerint: elég „szüret és szüret között” eltelt idő, ami régiónként változhat.
Alternatív tisztítási módszerek is felmerülnek: forró víz, olívaolajba áztatás, vagy folyóvíz alá helyezés egy teljes napszakra (12 óra).
További eszközök: szűrők, kosarak, gyapjú és len
A különböző bor- és olívapréseléshez használt eszközök is eltérő tisztítási módot igényelnek:
- Hajból készült szűrő: elég átmosni.
- Gyapjúból készült szűrő: törölni kell hamuval és vízzel.
- Lenből készült eszközök: 12 hónap pihenőidő szükséges.
- Kosarak: anyaguktól függően elegendő az átmosás vagy törlés.
Csomózott eszközöknél mindig ki kell oldani a csomókat, mivel ezek alatt bor maradhat.
A tisztátalanság (tumá) kérdése a taposómedencében
A misna egy másik szintjén azt vizsgálja, hogy mi történik, ha egy ám háárec (nincs tisztasági szabályokra ügyelő személy) belenyúl a szőlővel teli taposómedencébe. A vélemények megoszlanak:
- Egyesek szerint csak a közvetlenül érintett szőlő válik tisztátalanná.
- Mások szerint az egész medence tartalma, mivel a nedvesség összeköti a szemeket.
A döntés attól függ, hogy a szőlőszemek között van-e fizikai elválasztás (pl. szár vagy kocsány), amely megszakítja a nedvességfolyamot.
A tórai kóserolási elv: ahogy elnyelte, úgy adja ki
A Tóra (Bámidbár 31) előírja, hogy a pogányoktól szerzett edényeket csak úgy lehet használni, ha:
- Tűzön használt edényt tűzben,
- Forró vízben használt edényt forró vízben kell kóserolni.
Ez azon a logikán alapul, hogy a tréfli íz forróság hatására ivódik be az edénybe – így csak ugyanilyen forróság képes kihozni onnan.
A mikvébe merítés kötelezettsége
A kóserolás önmagában nem elegendő: minden ilyen edényt további szertartással is meg kell tisztítani. A szöveg a „vetáhér” (וְטָהֵר) szóból tanulja, hogy a mikvébe merítés (tevila) is kötelező.
- A „nida vizében” való megtisztulás kifejezés (מי נדה) utal arra, hogy ugyanúgy kell meríteni, mint egy nőnek tisztulása idején.
- Ez azt is jelenti, hogy új edények esetén is kötelező a tevila, nem csak a zsákmányolt vagy használt darabokra.
Nem minden eset egyforma: tulajdonjog és kölcsön
A tevila csak akkor kötelező, ha a zsidó tulajdonába kerül az eszköz. Ha csak kölcsön kapja azt egy nem zsidótól, akkor nincs szükség mikvébe merítésre – ezt a midjáni zsákmány törvényeiből vezetik le, ahol az eszközök tényleges tulajdonba kerültek.
Speciális edények esetei
- Üvegedények: Ráv Ási szerint ezek is olyanok, mint a fémedények, mivel javíthatók és újraégethetők.
- Fémbevonatú cserépedények: vita tárgyát képezik. Rav Áhá szerint a fémbevonat dominál, Ravina szerint a cserép marad meghatározó. Ez a vita a mikvébe merítés szempontjából fontos – hiszen cserépedényeket nem lehet kóserolni, de fémeket igen.
Összefoglalásul elhangzott példák
- Nedves vagy száraz taposómedence kóserolásának különböző fázisai (víz, hamu, sorrendek).
- Különféle boros eszközök (kötelek, kosarak, szűrők) és azok kóserolása.
- A tréfli íz eltávolításának alapelve: ahogy bejutott, úgy jön ki.
- Kóserolás és tevila kapcsolata: még tisztított eszközöket is mikvébe kell vinni.
- A különbség tulajdonba vétel és kölcsönkapás között – csak előbbinél szükséges a mikve.
- Különböző edénytípusok: üveg, fémbevonatú cserép, és ezek státusza.
A következő lapon az edények kóserolásának részleteit folytatja a Gemara, különös tekintettel a főzés és a forróság különféle módjaira.
—————————————————-
Ávodá Zárá (Bálványimádás) – עבודה זרה
A bálványimádás tilalmának törvényei: hogyan kell elkerülni a bálványszobrokat, a bálványok jeleit és jelképeit, illetve miképpen tartsuk magunkat távol ünnepeiktől. E traktátusban kerülnek megtárgyalásra a zsidók és pogányok közötti tiltott kapcsolatok törvényei, melyek részben a bálványimádás tilalmával (mint pl. a jéjn neszech, a bálványoknak felajánlott nem-zsidók által készített bor), részben más előírásokkal (mint pl. a kásrut és a nem-zsidókkal való érintkezést korlátozó óvatossági rendszabályokkal) állnak összefüggésben. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 76 lap.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #evőeszközök #kóserolás





