- This event has passed.
Ávodá Zárá 17 – Napi Talmud 2008 – Meg lehet-e térni a paráznaságból?
Meg lehet-e térni a #paráznaság vagy a #bálványimádás bűnéből? Rabbi #elazarbendordaja története egy tanulságos példája ennek a kérdésnek.
Egy szellentésből megtérés: Miért hal meg az ember, aki megbánja bűneit?
A Talmud Ávodá Zárá traktátusának 17-es lapja drámai történeteken és jogi vitákon keresztül tárgyalja: lehetséges-e valódi megtérés a legsúlyosabb bűnökből, például a paráznaságból vagy az eretnekségből? A lap tanítása szerint nemcsak hogy lehetséges, de bizonyos esetekben Isten éppen azért ragadja el az ember lelkét, hogy a megtérés tisztaságában haljon meg – még mielőtt visszaeshetne. A rabbi az előadás során hangsúlyozza, hogy a megtérés folyamata pszichológiai szempontból is leírható: először másokat okolunk, míg végül rájövünk, hogy csak magunkon múlik a változás.
Bazilikák és halálos építmények építése
A lap eleje visszatér a misna egyik tételéhez: tilos bazilikát, gardomot, itadiát és bimát építeni pogányok számára. A rabbi részletesen elmagyarázza, hogy ezek alatt milyen funkciójú épületeket ért a Talmud:
- Baziliká (bazilikit, בזיליקית): eredetileg egyszerűen „nagy épület”, de ahol ítéletet hoznak, kivégzések történnek, ott tilos építeni.
- Gardom (גרדום): kivégzőtorony.
- Itadia (איצטדיא): gladiátor aréna, ahol emberélet nincs biztonságban.
- Bima (בימה): magasított színpad, ahol esetleg kivégzéseket tartanak.
A rabbi külön kitér arra, hogy nem minden nagy épület tilos – csak amelyik közvetlenül veszélyt jelent az életre.
Rabbi Eliezer és a „bírósági malőr”
A Talmud idéz egy történetet Rabbi Eliezerről, akit eretnekség vádjával vittek bíróság elé. A római bíró felmentette, mert félreértette Rabbi Eliezer szavait. A rabbi azonban szomorú volt, mert úgy érezte, erkölcsi következményekkel jár, hogy úgy tűnt: bizalommal volt egy pogány bíró iránt. Tanítványai próbálták vigasztalni, és feltették neki a kérdést: vajon nem lehet, hogy volt valami finom eretnekség az életében?
A rabbi bevallja, hogy egyszer egy eretnek magyarázata megtetszett neki. Ez a magyarázat a prostituált fizetségéből származó javak szentélyben való felhasználásával kapcsolatban hangzott el. A rabbik szerint ez tilos, de az eretnek által idézett vers szerint valamilyen célra mégis megengedett lenne. Rabbi Eliezer megbánja, hogy elgondolkodott az eretnek logikáján, és ezzel megszegte a példabeszédek intelemét: „Távolodj el tőle az utadon, és ne közeledj házának kapujához.”
A megtérés és az azonnali halál kapcsolata
A Talmud kifejti: vannak bűnök, amelyekből ha valaki megtér, Isten rögtön elveszi az életét, hogy ne essen vissza. Különösen igaz ez az eretnekségre, amit a rabbi egyfajta spirituális függőséghez hasonlít.
A rabbi szerint ugyanez vonatkozhat extrém paráznaságra is, ahogy azt Rabbi Elazar ben Dordája (רבי אלעזר בן דורדיא) híres története is mutatja. Ő egész életében prostituáltaknál járt, míg egy alkalommal egy prostituált szavai – egy szellentéshez hasonlítva őt magát – rádöbbentették bűneire. Kétségbeesésében minden égi erőhöz könyörgött, de végül belátta: csak önmagán múlik. Sírás közben meghalt, és egy égi hang szólt: „Rabbi Elazar ben Dordája meghívást nyert az örök életbe.”
A megtérés pszichológiája – a rabbi gondolatmenete szerint
A rabbi hangsúlyozza: a történet valójában a függőségről szóló pszichológiai tanmese is. Az ember először a hegyeket és völgyeket hibáztatja (szülők), aztán az eget és földet (körülmények), napot és holdat (tanítók), csillagokat (barátok). Csak amikor minden külső segítség elbukik, jön rá, hogy a változás kizárólag saját döntés kérdése.
A bálványimádás és a paráznaság összehasonlítása
A rabbi tanítása szerint a bálványimádás és a paráznaság bűne gyakran kéz a kézben jár. A történetek tanúsága szerint azonban a megtérés utáni halál inkább azokra vonatkozik, akik teljesen elmerültek valamelyik bűnben, például Rabbi Elazar ben Dordája esetében.
További történetek: Rabbik és tanítványok a bíróság előtt
A lap végén a rabbi hosszasan idézi azt a történetet, amikor két rabbi, Hanina ben Trádjon és Elazar ben Parta bíróság elé kerültek:
- Hanina ben Trádjont végül elítélték, mert csak a Tórával foglalkozott, de nem segítette aktívan a közösséget.
- Elazar ben Partát felmentették, mert amellett, hogy tanult, a közösségi ügyekkel is foglalkozott.
Ez az epizód kiemeli, hogy nem elég pusztán tanulni: a jótékonyság és a közösségi szerepvállalás éppoly fontos.
Konklúzió
A rabbi gondolatmenete szerint a megtérés lehetséges, de nem mindig következmények nélkül. A legsúlyosabb bűnökből megtérni olyan, mint a csúcson kiszállni: nem biztos, hogy kapunk még egy esélyt, ezért Isten rögtön elragadja a megtérő lelkét. A történetek tanítása egyszerre spirituális, pszichológiai és közösségi üzenet: a valódi változás kizárólag belülről jöhet, nem szabad másokra hárítani a felelősséget, és a tanulást közösségi felelősséggel kell kiegészíteni.
Az előadásban említett példák:
- Rabbi Eliezer esete a római bíróságon
- A „prostituált fizetségének” magyarázata Micha próféta alapján
- Rabbi Elazar ben Dordája története
- A prostituált, aki a fiától esett teherbe
- A két rabbi története a bíróság előtt: Hanina ben Trádjon és Elazar ben Parta
- A hegyekhez, éghez, csillagokhoz való könyörgés, mint a függőség metaforája
- Az agóra kávéház mint az eretnekség szimbóluma
- A „Safra ve-sifra” (könyv és kard) példabeszéd
—————————————————-
Ávodá Zárá (Bálványimádás) – עבודה זרה
A bálványimádás tilalmának törvényei: hogyan kell elkerülni a bálványszobrokat, a bálványok jeleit és jelképeit, illetve miképpen tartsuk magunkat távol ünnepeiktől. E traktátusban kerülnek megtárgyalásra a zsidók és pogányok közötti tiltott kapcsolatok törvényei, melyek részben a bálványimádás tilalmával (mint pl. a jéjn neszech, a bálványoknak felajánlott nem-zsidók által készített bor), részben más előírásokkal (mint pl. a kásrut és a nem-zsidókkal való érintkezést korlátozó óvatossági rendszabályokkal) állnak összefüggésben. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 76 lap.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #bálványimádás #elazarbendordaja





