
- This event has passed.
Szánhedrin 74 – Napi Talmud 1882 – Az önfeláldozás
A Talmud végigveszi, hogy mi az az 3 micva amiért inkább #önfeláldozás -sal kell eljárni, mint megszegni azokat.
A talmud megjegyzi ennek kapcsán azt is, hogy a #szexuálisvágy akkor különösen erős ha tiltott kapcsolatról van szó.
Szánhedrin 74 – Napi Talmud 1882 – Az önfeláldozás határai
A mai tanulás középpontjában az önfeláldozás kérdése áll: mikor kell az embernek feláldoznia az életét a zsidóságáért, és mikor szabad megszegnie a Tóra parancsolatait, hogy életben maradjon?
Először azonban még folytatjuk a rodef (üldöző) törvényét, és annak pontos határait.
A rodef törvényének pontos határai
1. Ha meg lehet állítani a támadót anélkül, hogy megölnénk, akkor tilos megölni
- Jonátán ben Saul szerint, ha egy üldözőt ártalmatlanítani lehet anélkül, hogy megölnénk, akkor tilos megölni.
- Ha valaki mégis megöli, amikor más mód is lett volna az ártalmatlanításra, az maga is gyilkosságnak számít.
- A forrás: 2Mózes 21:22, amely egy verekedő férfiról szól, aki véletlenül megüti egy másik férfi feleségét. Ha a nő meghal, az ütő halálbüntetést kap, mert bár nem szándékosan őt akarta megölni, mégis gyilkos lett.
2. Kártérítés kérdése az üldöző esetében
- Ha az üldöző széttör valamit üldözés közben, nem kell kártérítést fizetnie, mert abban a pillanatban “halál fia” volt (tehát megölhető lett volna).
- Ha viszont az üldözött széttör valamit menekülés közben, akkor fizetnie kell – kivéve, ha az üldöző tulajdonát törte össze.
- Ha egy harmadik fél tör össze valamit, hogy megmentse az üldözöttet, akkor nem kell fizetnie, mert ezzel elvennénk az emberek kedvét a segítségnyújtástól.
Az önfeláldozás három fő esete
A Talmud kimondja: minden micva megszeghető az élet megmentése érdekében, kivéve három dolgot:
- Gyilkosság
- Nemi bűnök
- Bálványimádás
Ha valakit arra kényszerítenek, hogy megszegje ezek valamelyikét, akkor inkább meg kell halnia, semmint hogy vétkezzen.
1. Gyilkosság – Nem lehet embert ölni a saját életünk megmentése érdekében
- A híres rabbinikus mondás szerint:
- “Honnan tudod, hogy a te véred vörösebb, mint a másik emberé?”
- Azaz: nem lehet megölni valakit, hogy megmentsd magad, mert nem tudhatod, hogy az ő élete nem értékesebb-e, mint a tiéd.
2. Nemi bűnök – Nem lehet paráznaságot elkövetni az élet megmentése érdekében
- Forrás: A jegyes lány megerőszakolásának esete (5Mózes 22:26).
- Ahogy a lány megmenthető az erőszaktevő megölésével, úgy tilos nemi bűnt elkövetni még akkor is, ha az életünk múlik rajta.
3. Bálványimádás – Nem lehet pogány istenséget imádni az életünk megmentésére
- Forrás: “Szeresd az Örökkévalót teljes szíveddel, teljes lelkeddel és teljes mindeneddel” (5Mózes 6:5).
- Ha az életed forog kockán, akkor is hűségesnek kell maradnod Istenhez.
Mikor kell mégis feláldozni az életet más micvákért is?
Bár csak a fenti három fő bűnért kell életet áldozni, van két különleges eset, amikor más micvákért is meg kell halni:
1. Ha birodalmi üldöztetés zajlik (g’zeirat ha-shmad)
- Ha egy uralkodó célzottan a zsidó hit eltörlésére törekszik, akkor még a legkisebb micva megszegése is tilos az életmentés érdekében.
- Példák:
- A görögök elrendelték, hogy ne tartsák meg a szombatot.
- A szovjet kommunizmus tiltotta a körülmetélést.
2. Ha a parancs megszegése nyilvános helyzetben történne
- Ha legalább tíz zsidó előtt történik a kényszerítés, akkor még a legkisebb micváért is meg kell halni.
- Példa: Ha valakit arra kényszerítenek, hogy másképp kösse a cipőfűzőjét, mint a zsidók szokták, hogy ezzel elvegyék a zsidóság identitását, akkor ezt sem szabad elfogadni.
A purimi kérdés – Eszter királynő esete
- A kérdés: Eszter felesége lett a pogány Ahasvérus királynak. Nem kellett volna inkább meghalnia, mintsem hogy egy bűnt kövessen el?
- A válasz:
- Eszter nem volt aktív fél a kapcsolatban, hanem passzív (“mint egy felszántott föld”) – ezért nem számított bűnösnek.
Egy érdekes történet – Meddig mehetünk el a testi vágy kielégítésében?
- Egy férfi halálosan szerelmes lett egy nőbe.
- Az orvosok azt mondták: Csak akkor gyógyulhat meg, ha együtt lehet vele.
- A rabbik azt mondták: Inkább haljon meg, de ne kövessen el bűnt.
- Az orvosok javasolták:
- A nő legalább álljon elé meztelenül → Nem lehet!
- A nő legalább beszéljen hozzá egy fal mögül → Nem lehet!
Miért voltak ennyire szigorúak?
- Ha ezt megengedik, mások is erre hivatkoztak volna.
- Ez szégyen lett volna a nő és a családja számára.
Tanulság:
- Az ember nem adhat teret a testi vágyaknak, ha azok erkölcstelenséghez vezetnének.
- Ahogy Salamon mondja: “A lopott víz édes, és a rejtett kenyér kedves” – vagyis mindig az a vonzóbb, ami tilos, de ez nem jelenti azt, hogy szabad is.
Összegzés
- Három bűn van, amiért az embernek az életét kell adnia:
- Gyilkosság
- Nemi bűnök
- Bálványimádás
- Minden más micva megszeghető az életmentés érdekében, kivéve:
- Ha vallásüldözés zajlik (akkor minden micvát be kell tartani).
- Ha nyilvános helyzetben történik (akkor a legkisebb micvát sem szabad megszegni).
- Ha valaki nemi bűnt követ el kényszerből, de passzív félként, az nem számít bűnnek (Eszter példája).
- A testi vágyakat nem lehet erkölcstelen módon kielégíteni, még betegség esetén sem.
A következő tanulás során további részleteket vizsgálunk az önfeláldozás és a vallási törvények kapcsolatáról.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #önfeláldozás #szexuálisvágy