Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 74 – Napi Talmud 1882 – Az önfeláldozás

    

Cimkék:         

A Talmud végigveszi, hogy mi az az 3 micva amiért inkább #önfeláldozás -sal kell eljárni, mint megszegni azokat.
A talmud megjegyzi ennek kapcsán azt is, hogy a #szexuálisvágy akkor különösen erős ha tiltott kapcsolatról van szó.

Szánhedrin 74 – Napi Talmud 1882 – Az önfeláldozás határai

A mai tanulás középpontjában az önfeláldozás kérdése áll: mikor kell az embernek feláldoznia az életét a zsidóságáért, és mikor szabad megszegnie a Tóra parancsolatait, hogy életben maradjon?

Először azonban még folytatjuk a rodef (üldöző) törvényét, és annak pontos határait.


A rodef törvényének pontos határai

1. Ha meg lehet állítani a támadót anélkül, hogy megölnénk, akkor tilos megölni

  • Jonátán ben Saul szerint, ha egy üldözőt ártalmatlanítani lehet anélkül, hogy megölnénk, akkor tilos megölni.
  • Ha valaki mégis megöli, amikor más mód is lett volna az ártalmatlanításra, az maga is gyilkosságnak számít.
  • A forrás: 2Mózes 21:22, amely egy verekedő férfiról szól, aki véletlenül megüti egy másik férfi feleségét. Ha a nő meghal, az ütő halálbüntetést kap, mert bár nem szándékosan őt akarta megölni, mégis gyilkos lett.

2. Kártérítés kérdése az üldöző esetében

  • Ha az üldöző széttör valamit üldözés közben, nem kell kártérítést fizetnie, mert abban a pillanatban “halál fia” volt (tehát megölhető lett volna).
  • Ha viszont az üldözött széttör valamit menekülés közben, akkor fizetnie kell – kivéve, ha az üldöző tulajdonát törte össze.
  • Ha egy harmadik fél tör össze valamit, hogy megmentse az üldözöttet, akkor nem kell fizetnie, mert ezzel elvennénk az emberek kedvét a segítségnyújtástól.

Az önfeláldozás három fő esete

A Talmud kimondja: minden micva megszeghető az élet megmentése érdekében, kivéve három dolgot:

  1. Gyilkosság
  2. Nemi bűnök
  3. Bálványimádás

Ha valakit arra kényszerítenek, hogy megszegje ezek valamelyikét, akkor inkább meg kell halnia, semmint hogy vétkezzen.

1. Gyilkosság – Nem lehet embert ölni a saját életünk megmentése érdekében

  • A híres rabbinikus mondás szerint:
    • “Honnan tudod, hogy a te véred vörösebb, mint a másik emberé?”
    • Azaz: nem lehet megölni valakit, hogy megmentsd magad, mert nem tudhatod, hogy az ő élete nem értékesebb-e, mint a tiéd.

2. Nemi bűnök – Nem lehet paráznaságot elkövetni az élet megmentése érdekében

  • Forrás: A jegyes lány megerőszakolásának esete (5Mózes 22:26).
  • Ahogy a lány megmenthető az erőszaktevő megölésével, úgy tilos nemi bűnt elkövetni még akkor is, ha az életünk múlik rajta.

3. Bálványimádás – Nem lehet pogány istenséget imádni az életünk megmentésére

  • Forrás: “Szeresd az Örökkévalót teljes szíveddel, teljes lelkeddel és teljes mindeneddel” (5Mózes 6:5).
  • Ha az életed forog kockán, akkor is hűségesnek kell maradnod Istenhez.

Mikor kell mégis feláldozni az életet más micvákért is?

Bár csak a fenti három fő bűnért kell életet áldozni, van két különleges eset, amikor más micvákért is meg kell halni:

1. Ha birodalmi üldöztetés zajlik (g’zeirat ha-shmad)

  • Ha egy uralkodó célzottan a zsidó hit eltörlésére törekszik, akkor még a legkisebb micva megszegése is tilos az életmentés érdekében.
  • Példák:
    • A görögök elrendelték, hogy ne tartsák meg a szombatot.
    • A szovjet kommunizmus tiltotta a körülmetélést.

2. Ha a parancs megszegése nyilvános helyzetben történne

  • Ha legalább tíz zsidó előtt történik a kényszerítés, akkor még a legkisebb micváért is meg kell halni.
  • Példa: Ha valakit arra kényszerítenek, hogy másképp kösse a cipőfűzőjét, mint a zsidók szokták, hogy ezzel elvegyék a zsidóság identitását, akkor ezt sem szabad elfogadni.

A purimi kérdés – Eszter királynő esete

  • A kérdés: Eszter felesége lett a pogány Ahasvérus királynak. Nem kellett volna inkább meghalnia, mintsem hogy egy bűnt kövessen el?
  • A válasz:
    • Eszter nem volt aktív fél a kapcsolatban, hanem passzív (“mint egy felszántott föld”) – ezért nem számított bűnösnek.

Egy érdekes történet – Meddig mehetünk el a testi vágy kielégítésében?

  • Egy férfi halálosan szerelmes lett egy nőbe.
  • Az orvosok azt mondták: Csak akkor gyógyulhat meg, ha együtt lehet vele.
  • A rabbik azt mondták: Inkább haljon meg, de ne kövessen el bűnt.
  • Az orvosok javasolták:
    • A nő legalább álljon elé meztelenülNem lehet!
    • A nő legalább beszéljen hozzá egy fal mögülNem lehet!

Miért voltak ennyire szigorúak?

  1. Ha ezt megengedik, mások is erre hivatkoztak volna.
  2. Ez szégyen lett volna a nő és a családja számára.

Tanulság:

  • Az ember nem adhat teret a testi vágyaknak, ha azok erkölcstelenséghez vezetnének.
  • Ahogy Salamon mondja: “A lopott víz édes, és a rejtett kenyér kedves” – vagyis mindig az a vonzóbb, ami tilos, de ez nem jelenti azt, hogy szabad is.

Összegzés

  1. Három bűn van, amiért az embernek az életét kell adnia:
    • Gyilkosság
    • Nemi bűnök
    • Bálványimádás
  2. Minden más micva megszeghető az életmentés érdekében, kivéve:
    • Ha vallásüldözés zajlik (akkor minden micvát be kell tartani).
    • Ha nyilvános helyzetben történik (akkor a legkisebb micvát sem szabad megszegni).
  3. Ha valaki nemi bűnt követ el kényszerből, de passzív félként, az nem számít bűnnek (Eszter példája).
  4. A testi vágyakat nem lehet erkölcstelen módon kielégíteni, még betegség esetén sem.

A következő tanulás során további részleteket vizsgálunk az önfeláldozás és a vallási törvények kapcsolatáról.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #önfeláldozás #szexuálisvágy


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036