Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Zváchim 24 – Napi Talmud 2103: Ülve, bal kézzel, gördeszkán?

  

Cimkék:   

Ülve, bal kézzel, gördeszkán? – Mikor válik érvénytelenné a szentélybeli szolgálat

Mi teszi érvénytelenné a kohén szolgálatát a Szentélyben? A Talmud Zváchim traktátusának 24. lapja tovább boncolgatja a Misna azon felsorolását, amely az érvénytelen szolgálati eseteket sorolja fel. A kohén ülve szolgál, bal kézzel végzi a vér felfogását, nem közvetlenül a szentély padlóján áll – mind-mind olyan körülmények, amelyek a szolgálat érvénytelenségéhez vezethetnek. A lap részletes halachikus érveléssel és tórai forrásokkal támasztja alá, mikor tekintjük a szolgálatot érvénytelennek, és mely esetek járnak komolyabb – akár égi halálbüntetéssel (כרת – karet) járó – következményekkel.

A szolgálat ülve: csak tilalom vagy halálbüntetés?

A Tóra világosan fogalmaz: „mert őt választotta az Örökkévaló, hogy álljon és szolgáljon” (5Mózes 18:5 – לַעֲמֹד לְשָׁרֵת la’amod lesaréth). Ebből rabbi szerint megtanuljuk, hogy a szolgálatot állva kell végezni. Aki ülve végzi, annak szolgálata érvénytelen. De vajon jár-e ezért halálbüntetés?

A Talmud megkülönbözteti az érvénytelen szolgálatot és az égi halálbüntetéssel járó szolgálatot. Mivel a Tóra külön említi a ruha nélküli szolgálatot és a mosdatlan kézzel-lábbal végzett szolgálatot, amelyekért karet jár, és emellett külön mondja az ülve szolgálatot, következtetünk: ez utóbbi nem jár halálbüntetéssel, hanem „csak” tilalomszegésnek számít.

Elválasztás a szentély talajától

A kohanitáknak mezítláb kellett végezniük a szolgálatot. A Talmud itt azt elemzi, mi van akkor, ha valamilyen dolog – például eszköz, állat, ember lába – elválasztja a kohén lábát a szentély megszentelt talajától. Az analógia a szent edényekkel történő szolgálatra mutat: ahogy ott nem lehet elválasztás (חציצה – chacica) a kéz és az edény között, itt sem lehet a láb és a föld között.

A Talmud külön példákat hoz:

  • Eszközön áll → érvénytelen
  • Állaton áll → érvénytelen
  • Másik ember lábán áll → érvénytelen

Ha az egyik lába közvetlenül a földön van, a másik pedig egy tárgyon, akkor azt vizsgáljuk: ha a szolgálat elvégezhető a földön álló láb segítségével is, akkor a szolgálat érvényes; ha nem, akkor érvénytelen.

Felmerül az is, hogy mi a helyzet, ha a burkolat egyik köve hiányzik, vagy elmozdult. Ilyenkor a kérdés az, hogy a szentség csak a burkolatra, vagy az egész földre vonatkozott. A konklúzió: Dávid király felszentelte a szentély hegyét annak teljes mélységéig, így a földre való közvetlen állás is megfelelő lehet. Ugyanakkor, ha ez „nem illő” szolgálat, az már egy másik kérdés.

Bal kézzel végzett szolgálat

A Misna egyértelmű: aki bal kézzel fogja fel a vért (קיבל בּשׂמאל – kibel biszmoel), annak szolgálata érvénytelen. Ez azért érdekes, mert a vér felfogását (קבלה – kabala) nem közvetlenül a kézzel, hanem edénnyel végzik – így felmerül, hogy vajon a jobb kéz előírása vonatkozik-e erre is.

A forrás a leprás (מצורע – mecora) megtisztulási rituáléjából származik: „és vegyen az ujjával” (3Mózes 14:14 – וְלָקַח הַכֹּהֵן מִדַּם הָאָשָׁם וְנָתַן הַכֹּהֵן עַל־תְּנוּךְ אֹזֶן הַמִּטַּהֵר הַיְמָנִית), ahol a „jobb kéz” konkrétan szerepel. A Talmud szerint ebből tanuljuk meg, hogy ahol „ujj” szerepel a Tórában, az mindig jobb ujj.

Három vélemény a jobb kézről

A Talmud három véleményt idéz arra, hogy mire terjed ki a jobb kéz előírása:

  • Bölcsek (Chachamim): Mind a vér felfogása, mind a hintés csak jobb kézzel érvényes.
  • Rabbi Simon: A vér hintése csak jobb kézzel érvényes, de a felfogása lehet balkézzel is.
  • Rabbi Elázár ben Rabbi Simon: Csak az a mozzanat kötött jobb kézhez, ahol konkrétan szerepel az „ujj” vagy „kéz” kifejezés. Ha ez a felfogásnál szerepel – ott kell jobb kéz. Ha a hintésnél – ott kell.

Ez egy általános hermeneutikai vita is: vajon egy tórai utasítás, amely után következik egy megkötés, visszamenőleg is érvényes-e, vagy csak az utána következő elemre?

Egyedül a „jobb kéz” a meghatározó?

Felmerül, hogy csak akkor kötelező jobb kézzel szolgálni, ha a szövegben szerepel a „kohén” és az „ujj” is együtt (például 3Mózes 4:25 – וְלָקַח הַכֹּהֵן מִדַּם הַחַטָּאת בְּאֶצְבָּעוֹ). Ezt az érvelést elveti a Talmud, mivel vannak más szolgálatok – például a lisztáldozat markolása (קמיצה – kmica) –, ahol csak a „kohén” szerepel, mégis jobb kézzel kell végezni.

Kivétel: a hús felvitele az oltárra

A Talmud egy esetet is említ, amikor a kohén bal kézzel vitte fel az állat jobb combját az oltárra. Ebből az következik, hogy nem minden szereplő „kohén” szó vonja maga után a jobb kéz kötelezettségét. Vagyis az áldozati hús felvitele nem olyan szolgálat, amit feltétlenül jobb kézzel kell végezni.


Elhangzott példák listája

  • Ülve végzett szolgálat – érvénytelen, de nem jár halálbüntetéssel.
  • Kohén, aki valamin áll (eszköz, állat, másik ember lába) – érvénytelen szolgálat.
  • Egyik lábával a földön áll, másikkal nem – attól függ, tud-e egy lábon állni.
  • Lehullott burkolólapra áll – kérdés, hogy a mélységig van-e megszentelve a terület.
  • Bal kézzel fogja fel a vért – bölcsek szerint érvénytelen, rabbi Simon szerint érvényes.
  • Lisztáldozat markolása – csak jobb kézzel érvényes.
  • Hús felvitele oltárra – kivétel, lehet bal kézzel is.

—————————————————-

Zváchim (Vágóáldozatok) – זְבָחִים
Az ókorban e traktátus neve „Az áldozati állatok levágása” volt. Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle vágóáldozatok: hogyan kell bemutatni az ilyen áldozatot és miáltal válhat az áldozati állat alkalmatlanná. Ugyanebben a traktátusban található a háláchikus exegézis alapjainak magyarázata, valamint a tiltott vegyülékekre vonatkozó rendelkezések. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 120 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036