Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 5 – Napi Talmud 1948: Miért kell néha “csalni”, hogy kijöjjön a logika?

  

Cimkék:   

Svuot 5 – Napi Talmud 1948: Miért kell néha “csalni”, hogy kijöjjön a logika?

Köves Slomó rabbi a Svuot traktátus 5-ös lapjának tanulása során tovább vezeti a hallgatóságot a „kettő, ami négy” típusú logikai szerkezetek, a szövegértelmezési módszerek és a misnai szerkesztés komplex világában. Kiderül, hogy nem minden klál ufrat az, aminek látszik, és hogy a Tóra hermeneutikája nemcsak szabályos, de rugalmas is tud lenni. A példák között szerepel az elsőszülött kiváltása, a leprás sebek színeinek rendszere és még a füllyukasztás eszköze is.

Négyféle „kettő, ami négy” – ismétlés

A misna szerint négy olyan jogeset van, amelyekre a „kettő, ami négy” logika alkalmazható: az eskü, a tisztátalanság, a szombatszegés és a lepra. Minden esetben két alapeset van, amelyekhez két további, következtetéssel levezetett altípus tartozik – így lesz a kettőből négy.

  • Eskü: jövőre (fogok/nem fogok tenni valamit), múltra (tettem/nem tettem valamit).
  • Tisztátalanság: elfelejtette, hogy tisztátalan + elfelejtette, hogy szentélyben van vagy áldozati húst eszik.
  • Szombat: kivitel és bevitel, különböző kombinációkban.
  • Lepra: két fő szín (baheresz – hófehér, szeisz – gyapjúfehér), ezekhez két alváltozat társul (mészfehér, tojásfehérje).

Kivel ért egyet Rebi?

A vita lényege, hogy Rebi, a Misna szerkesztője, vajon kinek az értelmezését követi. Az esküknél úgy tűnik, Rabbi Akiva véleményét – miszerint a múltbeli eskü is számít –, ami csak a ribuj-miut szövegértelmezési logikával jöhet ki. Ugyanakkor a leprás sebeknél és más esetekben Rebi a klál uprát uklál logikát alkalmazza. A Talmud ezért bevezeti a megkülönböztetést: ha a szöveg szerkezete „általános–konkrét–általános”, akkor klál uprátot kell alkalmazni, de ha a sorrend „általános–általános–konkrét”, akkor ribuj-miutot.

Ez alapján Rebi nem következetesen alkalmazza mindig ugyanazt a logikai modellt, hanem a szövegkörnyezetet figyelembe véve dönti el, melyiket használja. Például az elsőszülött fiú kiváltása esetében, mivel a szöveg szerkezete ribuj-miut logikát indokol, Rebi azt alkalmazza, és így jut el oda, hogy a fiú kiváltásához nemcsak pénzt, hanem minden pénzhez hasonló értéktárgyat is lehet használni – kivéve értékpapírt.

És a füllyukasztás? – További példa a szövegértelmezésre

A héber rabszolga füllyukasztásának eszközével kapcsolatban Rebi klál uprát logikát használ, és így csak az árhoz hasonló (fémes) eszközöket fogadja el. Ez látszólag ellentmond annak, hogy Rebi a ribuj-miutot használja – de a Talmud szerint ez nem probléma: a szabály az, hogy Rebi alapvetően a klál uprátot használja, kivéve ha a szöveg szerkezete a ribuj-miutot indokolja.

A „kivitel” szó – jelentés és alkalmazás

A szombatszegésnél a „kettő, ami négy” felosztásnál probléma, hogy a kivitel szó alatt a Misna nemcsak a bentről kifele vitelt, hanem a kintről befele hozást is érti. A Talmud a Misna nyelvi sajátosságaira hivatkozva magyarázza: minden, ami két külön terület között mozdul, „kivitel”-nek számít, akár kifele, akár befele megy a mozgás.

Lepra – mikor számít egy seb egynek?

A Talmud végén a leprás sebek elemzése kapcsán elhangzik, hogy nem minden seb számít egynek. Két szín – például baheresz és szeisz – különböző kategóriák, és nem adódnak össze egy egységes leprás sebnek. Az alváltozatok (pl. a mész vagy a tojásfehérje színe) viszont hozzáadódhatnak az „anyaszínhez”, és együtt kiteszik a minimális méretet.

Tanulság

A Tóra értelmezéséhez nem elég a szöveget olvasni – tudni kell azt is, mikor melyik logikai szabályt alkalmazzuk. És néha még a legnagyobb mesterek is „csalnak”, ha a szöveg úgy kívánja: a ribuj-miut nem hiba, hanem lehetőség a Tóra mélyebb megértésére.

—————————————————-

Svuot (Eskük)

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036