Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 12 – Napi Talmud 1955: Kecskék és kecskekódok – amikor a bűn minden árnyalata fontos

  

Cimkék:   

Kecskék és kecskekódok – amikor a bűn minden árnyalata fontos

A mai tanulásban minden a kecskékről és az áldozatok kifinomult rendszeréről szólt – és ez nem puszta szófordulat. Köves Slomó rabbi tanításából megtudhattuk, mit tehetünk azokkal az áldozati állatokkal, amelyek egy adott évben megmaradnak, és hogyan lehetséges, hogy a „szentség” néha „áthelyezhető” egyik szerepből a másikba – de csak bizonyos feltételek mellett. Vajon lehet-e az egyik ünnepre szánt kecskéből a másik ünnepen engesztelést hozni? És mit kezdjünk egy jom kipuri kecskével, ha mégis visszatér azután, hogy már hoztunk másikat helyette? Az egész kecske-szimfónia mögött szigorú logikai és halachikus rend húzódik, amit csak akkor értünk meg, ha ismerjük az összes „kecskekódot”: HJ, JH, HH, AHT – azaz a tisztátalanság és felejtés variációit. A részletek bonyolultak, de az elv világos: a szent dolgokat nem kezelhetjük tetszés szerint – még akkor sem, ha épp csak egy kecskéről van szó.

Közösségi áldozatok és a visszaváltás kérdése

A 12. lapon Rabbi Johanan tanításával indulunk: ha egy év végén maradnak a tamid áldozatra szánt bárányok, azokat ki kell váltani, és a következő év félsékeleiből újra megvásárolni. Ez elsőre furcsának tűnik, hiszen ezek az állatok „lényegükben” szentek (dúsáságuf), nem csak „értékükben” (dúsásádomim). Hogyan lehet mégis kiváltani őket?

A válasz: a bölcsek szerint a közösségi áldozatok vásárlásakor a bészdin eleve gondolatban kiköti (lebaszdin mástném), hogy ha végül nem lesz szükség ezekre az állatokra, akkor visszaválthatók. Rabbi Simon azonban ezt az elvet nem fogadja el – szerinte a szentség, ha egyszer beállt, nem múlik el. Ezért szerinte a megmaradt tamid-bárányokkal nem lehet mást tenni, mint „jóllakatni velük az oltárt” – vagyis keit hámizbéách-ként, desszertként áldozni.

Csere, vagy nem csere? A kecskék útja újholdtól Jom Kipurig

A következő kérdés: föl lehet-e cserélni egy újholdra szánt kecskét egy ünnepi vagy jom kipuri kecskére? Rabbi Simon szerint igen – a bűnök lényegében ugyanazok, csak a variációk különböznek. A bölcsek szerint viszont nem cserélhetők, hiszen minden kecske más típusú tisztátalanságra hoz engesztelést.

Ha elfogadjuk Rabbi Johanan tanítását, hogy a visszaváltás lehetősége minden vásárlásba „be van kódolva”, akkor valóban nincsen probléma a cserével – hiszen az eredeti szentség is csak feltételes volt. Rabbi Simon viszont ezt nem fogadja el, és inkább megkülönbözteti az áldozatokat egymástól, így szerinte a kecskék nem cserélhetők fel.

Nassolás az oltárnak – csak óvatosan!

Rabbi Simon ugyan megengedő az olá típusú áldozatoknál: ha megmaradtak a tamid-bárányok, lehet belőlük desszertet – keit hámizbéách-ot – készíteni. De ugyanezt már nem engedélyezi egy chátát (bűnáldozat) esetén: nehogy az legyen a vége, hogy valaki szándékosan egy még „használható” bűnáldozatot áldoz olá-ként. Ezért ha egy ilyen bűnáldozat megmarad, azt legeltetik, amíg makula nem keletkezik rajta, és csak azután váltják vissza.

Ez a szigorú hozzáállás a többi példánál is megjelenik: legyen szó a jom kipuri sorsolásnál megmaradt kecskéről, egy elveszett és később megkerült áldozati állatról, vagy akár a vörös tehénről, mindenhol pontosan szabályozott, hogy mit lehet és mit nem lehet tenni – nehogy a szentségből hétköznapiság váljon.

A belső és külső oltárok kecskéi

A lap végén ismét előkerül a három jom kipuri kecske: a külső oltáron hozott bűnáldozat, a belső oltáron hozott különleges kecske, valamint a szikla kecskéje. A belső oltár kecskéje az egyetlen, amely még a szándékos szentségtörésre is engesztelést hoz – ez különleges státuszt ad neki. A szikla kecskéje viszont az egész zsidó nép minden bűnéért hoz engesztelést – súlyosért és enyhéért, véletlenért és szándékosért, tudottért és rejtettért, cselekvőért és elmulasztottért egyaránt.

A napi tanulás tanulsága

A szentség világa nem fekete-fehér, hanem rétegzett, árnyalt és logikailag következetes. Nem minden kecske ugyanarra való, és nem minden visszaváltás egyenértékű. Rabbi Simon szigorú, a bölcsek rugalmasabbak – de a cél ugyanaz: tisztán tartani a szentély szolgálatának kereteit, és engesztelést hozni ott, ahol valóban szükség van rá.

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036