
- This event has passed.
Szánhedrin 99 – Napi Talmud 1907 – A Messiási kor természete és azok, akiknek nincs részük az eljövendő világban
A Messiási kor természete és azok, akiknek nincs részük az eljövendő világban
A Napi Talmud 1907. előadásában Köves Slomó rabbi a Szánhedrin traktátus 99. lapjának tanításait magyarázza, amely két fő témát jár körül: a messiási kor természetét és azokat, akiknek – a Misna szerint – nincs részük az eljövendő világban. A tanulás során több vélemény is elhangzik arról, hogy a Messiás milyen szerepet tölt be: vajon maga Dávid lesz-e, vagy egy új vezető, Dávid „helyettese”. A rabbinikus vélemények szerint Dávid lesz a helyettes, míg az új Messiás a császárhoz hasonlítható.
A Messiási kor időtartamáról is eltérnek a vélemények: van, aki szerint 70 évig, más szerint 365 évig, míg van, aki úgy véli, ugyanannyi ideig fog tartani, mint amennyi idő megváltás nélkül telt el a teremtéstől számítva. A legnagyobb különbség a mostani világ és a messiási kor között az lesz, hogy nem lesz többé külső elnyomás. Az igazán felfoghatatlan és természetfölötti valóság az „eljövendő világ”, amelyről még próféciák sem szólnak – ez lesz az a jutalom, amit „szem nem látott, csak Isten”.
A második részben a Talmud felsorolja, kiknek nincs részük az eljövendő világban. Ilyenek például azok, akik tagadják, hogy a Tóra isteni eredetű; akik megszegik Ábrahám szövetségét, vagyis nem metélik körül magukat; illetve akik nyilvánosan megszégyenítenek másokat, különösen tóratudósokat. Aki a Tórát csak időnként tanulja, az olyan, mint aki parázna nővel van kapcsolata, nem pedig feleséggel – vagyis hiányzik a rendszeresség és az elköteleződés. Aki tórát tanul, de nem ismétli, az ahhoz hasonlít, mint aki elveti a magot, de nem arat.
A tanítás hangsúlyozza a tóratanulás állandóságát, az isteni szó tiszteletét, és azt, hogy milyen súlyos következménye van annak, ha valaki az isteni szentséget vagy a tanítót megszégyeníti. A rész végén pedig egy tanulságos történet zárja a tanulást: Timna, aki be akart térni, de Ábrahám, Izsák és Jákob nem fogadták be – ezért Elifáz ágyasa lett, és belőle származtak az Amalékiták. E példa arra tanít, hogy soha nem szabad elutasítani azt, aki őszintén közeledni akar Istenhez.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud