
- This event has passed.
Szánhedrin 51 – Napi Talmud 1859
Szánhedrin 51 – A kohanita lány házasságtörésének büntetése és a halálbüntetések súlyossági sorrendje
Téma összefoglalás:
A mai tanulásban a kohanita lány házasságtörésének következményeit vizsgáljuk. A Misna szerint az általános szabály az, hogy egy házasságtörő nő és partnere fojtás általi halált (chenek) kap, kivéve, ha a nő jegyes volt a bűn elkövetésekor, ekkor kövezés (szkila) jár neki. Egy kohanita lánynál azonban a házasságtörés büntetése tűzhalál (szréfa), legalábbis a Bölcsek szerint csak házas kohanita nő esetén, míg Rabbi Simon szerint mind a jegyes, mind a házas kohanita lány tűzhalált kap. A vita ezen a ponton alakul ki, és a Talmud részletesen elemzi a különböző álláspontokat.
A kohanita lány házasságtörésének különleges szabálya
A Tóra a Mózes harmadik könyve 21:9 szerint kimondja:
“Ha egy kohanita férfi lánya szentségtörően paráználkodik, az apját szentségteleníti meg; tűzzel égettessék meg.”
1. Miért kap különleges büntetést a kohanita lánya?
- A kohanita család kiemelt szentséget képvisel, és az ebből való kitaszítás szigorúbb következményekkel jár.
- A házasságtörés nemcsak a férj ellen elkövetett vétek, hanem az apja kohanitaságát is megszentségteleníti.
2. Ki számít kohanita lánynak a szabályok szempontjából?
- A vita arra vonatkozik, hogy ha a kohanita lánya nem egy kohanita férfihoz megy hozzá, hanem például egy izraelitához vagy lévitához, akkor is vonatkozik-e rá ez a szabály.
- A Talmud megállapítja, hogy igen, függetlenül attól, hogy kihez ment hozzá, ha házasságtörést követ el, tűzáltali halált kap.
A halálbüntetések súlyossági sorrendje és Rabbi Simon eltérő véleménye
Korábban a Misna négyféle halálbüntetést sorolt fel a súlyosság szerint:
- Kövezés (szkila)
- Tűzhalál (szréfa)
- Kard általi kivégzés (hereg)
- Fojtás (chenek)
Rabbi Simon azonban eltérő sorrendet állított fel:
- Tűzhalál súlyosabb, mint a kövezés
- Kövezés súlyosabb, mint a fojtás
- Fojtás súlyosabb, mint a kard általi kivégzés
Miért vitatkozik Rabbi Simon a Bölcsekkel?
- A kohanita lány esete miatt:
- A Bölcsek szerint a jegyes kohanita lánynál marad a kövezés, míg a házas kohanita lány kap tűzhalált.
- Rabbi Simon viszont azt állítja, hogy a tűzhalál minden esetben súlyosabb, ezért a jegyes kohanita lány is tűzhalált kap.
- Ez azt jelenti, hogy a tűzhalál súlyosabb, mint a kövezés.
Hogyan kell értelmezni Rabbi Lezer különös mondását?
Rabbi Lezer egy rejtélyes kijelentést tett:
“Az apjánál tűz, az apósánál kövezés.”
1. Mit jelent ez?
- Első értelmezés:
- Ha egy nő még jegyes, tehát az apja házában van, és házasságtörést követ el, akkor tűzhalált kap.
- Ha már házas, és a férje családjában él, akkor kövezést kap.
- Második értelmezés:
- Ha a jegyes nő az apja felügyelete alatt követ el házasságtörést, akkor kövezés jár neki.
- Ha már házas és megcsalja a férjét, akkor tűzhalált kap.
2. A Bölcsek és Rabbi Simon álláspontjának összevetése
Vélemény | Jegyes kohanita lány | Házas kohanita lány |
---|---|---|
Bölcsek | Kövezés (szkila) | Tűzhalál (szréfa) |
Rabbi Simon | Tűzhalál (szréfa) | Tűzhalál (szréfa) |
Rabbi Ismael | Tűzhalál (szréfa) | Fojtás (chenek) |
A hamis tanúk büntetése
A Tóra szerint, ha egy tanú hamisan vádolt meg valakit, akkor azt a büntetést kapja, amelyet az áldozatára szántak.
De mi van akkor, ha a nő és a férfi eltérő halálbüntetést kapna?
- Ha egy kohanita lányt és a férfit házasságtöréssel vádolják, a nő tűzhalált kap, míg a férfi fojtás általi halált.
- A hamis tanúk mindig a férfira kiszabott büntetést kapják, tehát fojtást.
- Ez azért van, mert a szöveg azt mondja: “úgy járj el a hamis tanúval, ahogy testvérével eljárnál”, és testvér alatt a férfi vádlottra utal, nem a nőre.
Összegzés
- A kohanita lány házasságtöréséért tűzhalált kap, függetlenül attól, hogy kinek a felesége volt.
- Vita van a halálbüntetések sorrendjéről:
- A Bölcsek szerint a kövezés a legsúlyosabb, a tűzhalál csak utána következik.
- Rabbi Simon szerint a tűzhalál a legsúlyosabb.
- A különös mondás (“az apjánál tűz, az apósánál kövezés”) értelmezése vitatott.
- Valószínűleg arra utal, hogy a jegyes kohanita lány kövezést kap, míg a házas kohanita lány tűzhalált.
- A hamis tanúk a férfi büntetését kapják, nem a nőét.
Holnap folytatjuk a tanulást azzal, hogyan hajtották végre a tűzhalált!
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud