Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 51 – Napi Talmud 1859

    

Cimkék:     

Szánhedrin 51 – A kohanita lány házasságtörésének büntetése és a halálbüntetések súlyossági sorrendje

Téma összefoglalás:
A mai tanulásban a kohanita lány házasságtörésének következményeit vizsgáljuk. A Misna szerint az általános szabály az, hogy egy házasságtörő nő és partnere fojtás általi halált (chenek) kap, kivéve, ha a nő jegyes volt a bűn elkövetésekor, ekkor kövezés (szkila) jár neki. Egy kohanita lánynál azonban a házasságtörés büntetése tűzhalál (szréfa), legalábbis a Bölcsek szerint csak házas kohanita nő esetén, míg Rabbi Simon szerint mind a jegyes, mind a házas kohanita lány tűzhalált kap. A vita ezen a ponton alakul ki, és a Talmud részletesen elemzi a különböző álláspontokat.


A kohanita lány házasságtörésének különleges szabálya

A Tóra a Mózes harmadik könyve 21:9 szerint kimondja:

“Ha egy kohanita férfi lánya szentségtörően paráználkodik, az apját szentségteleníti meg; tűzzel égettessék meg.”

1. Miért kap különleges büntetést a kohanita lánya?

  • A kohanita család kiemelt szentséget képvisel, és az ebből való kitaszítás szigorúbb következményekkel jár.
  • A házasságtörés nemcsak a férj ellen elkövetett vétek, hanem az apja kohanitaságát is megszentségteleníti.

2. Ki számít kohanita lánynak a szabályok szempontjából?

  • A vita arra vonatkozik, hogy ha a kohanita lánya nem egy kohanita férfihoz megy hozzá, hanem például egy izraelitához vagy lévitához, akkor is vonatkozik-e rá ez a szabály.
  • A Talmud megállapítja, hogy igen, függetlenül attól, hogy kihez ment hozzá, ha házasságtörést követ el, tűzáltali halált kap.

A halálbüntetések súlyossági sorrendje és Rabbi Simon eltérő véleménye

Korábban a Misna négyféle halálbüntetést sorolt fel a súlyosság szerint:

  1. Kövezés (szkila)
  2. Tűzhalál (szréfa)
  3. Kard általi kivégzés (hereg)
  4. Fojtás (chenek)

Rabbi Simon azonban eltérő sorrendet állított fel:

  1. Tűzhalál súlyosabb, mint a kövezés
  2. Kövezés súlyosabb, mint a fojtás
  3. Fojtás súlyosabb, mint a kard általi kivégzés

Miért vitatkozik Rabbi Simon a Bölcsekkel?

  • A kohanita lány esete miatt:
    • A Bölcsek szerint a jegyes kohanita lánynál marad a kövezés, míg a házas kohanita lány kap tűzhalált.
    • Rabbi Simon viszont azt állítja, hogy a tűzhalál minden esetben súlyosabb, ezért a jegyes kohanita lány is tűzhalált kap.
    • Ez azt jelenti, hogy a tűzhalál súlyosabb, mint a kövezés.

Hogyan kell értelmezni Rabbi Lezer különös mondását?

Rabbi Lezer egy rejtélyes kijelentést tett:

“Az apjánál tűz, az apósánál kövezés.”

1. Mit jelent ez?

  • Első értelmezés:
    • Ha egy nő még jegyes, tehát az apja házában van, és házasságtörést követ el, akkor tűzhalált kap.
    • Ha már házas, és a férje családjában él, akkor kövezést kap.
  • Második értelmezés:
    • Ha a jegyes nő az apja felügyelete alatt követ el házasságtörést, akkor kövezés jár neki.
    • Ha már házas és megcsalja a férjét, akkor tűzhalált kap.

2. A Bölcsek és Rabbi Simon álláspontjának összevetése

Vélemény Jegyes kohanita lány Házas kohanita lány
Bölcsek Kövezés (szkila) Tűzhalál (szréfa)
Rabbi Simon Tűzhalál (szréfa) Tűzhalál (szréfa)
Rabbi Ismael Tűzhalál (szréfa) Fojtás (chenek)

A hamis tanúk büntetése

A Tóra szerint, ha egy tanú hamisan vádolt meg valakit, akkor azt a büntetést kapja, amelyet az áldozatára szántak.

De mi van akkor, ha a nő és a férfi eltérő halálbüntetést kapna?

  • Ha egy kohanita lányt és a férfit házasságtöréssel vádolják, a nő tűzhalált kap, míg a férfi fojtás általi halált.
  • A hamis tanúk mindig a férfira kiszabott büntetést kapják, tehát fojtást.
  • Ez azért van, mert a szöveg azt mondja: “úgy járj el a hamis tanúval, ahogy testvérével eljárnál”, és testvér alatt a férfi vádlottra utal, nem a nőre.

Összegzés

  1. A kohanita lány házasságtöréséért tűzhalált kap, függetlenül attól, hogy kinek a felesége volt.
  2. Vita van a halálbüntetések sorrendjéről:
    • A Bölcsek szerint a kövezés a legsúlyosabb, a tűzhalál csak utána következik.
    • Rabbi Simon szerint a tűzhalál a legsúlyosabb.
  3. A különös mondás (“az apjánál tűz, az apósánál kövezés”) értelmezése vitatott.
    • Valószínűleg arra utal, hogy a jegyes kohanita lány kövezést kap, míg a házas kohanita lány tűzhalált.
  4. A hamis tanúk a férfi büntetését kapják, nem a nőét.

Holnap folytatjuk a tanulást azzal, hogyan hajtották végre a tűzhalált!

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036
 ,