Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 14 – Napi Talmud 1822 – A rabbiavatás Izraelben

    

Cimkék:       

A #rabbiavatás Izraelben kell, hogy történjen. A rómaiak súlyos büntetésekkel próbálták beszüntetni a rabbiavatást. Rabbi Jehuda ben Bava az életét áldozta azért, hogy öt tanítványát felavassa. Csak avatott rabbi dönthet büntetőügyekben.

Szánhedrin 14 – Napi Talmud 1822

A mai tanulás központi témája a rabbiavatás intézménye volt, amely a zsidó hagyomány egyik meghatározó része. Az avatás (héberül “szmichá” – סמיכה) történeti és jogi jelentőségét vizsgáltuk, valamint annak feltételeit és gyakorlati megvalósítását. A tanulás során külön hangsúlyt kaptak a római időszakban hozott szigorú intézkedések, amelyek a rabbiavatás megszüntetésére irányultak, valamint azok az esetek, amikor a hagyomány fenntartása érdekében hősiességre volt szükség.


Főbb témák és tanítások

1. A rabbiavatás jelentősége és története

  • Szmichá:
    • Az “avatás” szimbolikus értelemben azt jelenti, hogy egy rabbi a keze rátételével továbbadja a hagyományt és a bíráskodás jogát az új rabbinak.
    • Az avatást eredetileg a 71 tagú bíróság (Sanhedrin) tagjai végezték, a hagyomány szerint Mózes által Jósuára tett kézrátételből származik.
  • Történelmi háttér:
    • A római korban különösen a második Szentély pusztulása után szigorú törvényeket hoztak a rabbiavatás megakadályozására.
    • Rabbi Jehuda ben Baba hősiessége példázza a hagyomány fenntartásáért hozott áldozatot. A római üldöztetések ellenére öt tanítványt avatott rabbivá egy elszigetelt helyen, majd életét adta ezért.
  • Az avatás feltételei:
    • Az avatás kizárólag Izrael földjén történhet.
    • Csak olyan rabbi avathat, aki maga is avatott, és a jelöltnek személyesen jelen kell lennie az avatási ceremónián.

2. A rabbiavatás megszűnése és megújításának próbálkozásai

  • A rabbiavatás az évszázadok során megszűnt, valószínűleg a római időszakban.
  • Több kísérlet történt az intézmény megújítására:
    • Rabbi Jákob Beirav próbálkozása (16. század): Az avatás megújításának célja az volt, hogy lehetővé tegye a büntetőügyek bírósági eljárásait, különösen a maránuszok (spanyolországi zsidók, akik titokban gyakorolták hitüket) számára.
    • Vilnai Gáon tanítványai (19. század): A Sanhedrin újjáélesztésével a Messiás eljövetelét kívánták elősegíteni, de ez sem valósult meg.

3. A szentélyhez és Jeruzsálemhez kapcsolódó szabályok

  • Egla Arufa (עגלה ערופה – a levágott üsző szertartása):
    • Ha egy halottat találnak a mezőn, a legközelebbi város vénei egy szertartás során kifejezik felelősségüket a történtekért.
    • Ennek a szertartásnak az elvégzéséhez három vagy öt bíró szükséges, attól függően, hogy melyik rabbinikus véleményt követik.
    • A Sanhedrin teljes tagságának jelen kell lennie az ilyen különleges eljárások során.
  • Jeruzsálem és a szentély bővítése:
    • Jeruzsálem vagy a szentély területének bővítése csak a Sanhedrin teljes tagságával végezhető el, mert ezek szent területek.

4. A Zaken Mamre (a lázadó rabbi) esete

  • A lázadó rabbi olyan vezető, aki szembemegy a Sanhedrin döntéseivel, és más tanításokat hirdet.
  • Büntetése halál, de csak akkor, ha a lázadás a Sanhedrin hivatalos ülésén történik, amely kizárólag a szentélyben lehetséges.
  • A Sanhedrin hivatalos helyéről történő eltávozása csak különleges esetekben engedett, például az Egla Arufa szertartása vagy Jeruzsálem bővítésének eljárása során.

Összefoglalás

A rabbiavatás intézménye a zsidó hagyomány átadásának központi eleme volt, amely Mózestől kezdve generációról generációra öröklődött. A római üldöztetések és az idő múlása miatt az avatás megszűnt, de története és jelentősége a mai napig meghatározza a rabbinikus joggyakorlatot. A mai tanulás során bepillantást nyerhettünk a hagyomány fenntartásának és átadásának küzdelmeibe, valamint abba, hogy milyen felelősséggel jár a rabbinikus tisztség. Holnap a 2025-ös év első tanulása következik, szeretettel várlak benneteket!

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #rabbiavatás


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036