- This event has passed.
Szánhedrin 14 – Napi Talmud 1822 – A rabbiavatás Izraelben
A #rabbiavatás Izraelben kell, hogy történjen. A rómaiak súlyos büntetésekkel próbálták beszüntetni a rabbiavatást. Rabbi Jehuda ben Bava az életét áldozta azért, hogy öt tanítványát felavassa. Csak avatott rabbi dönthet büntetőügyekben.
Szánhedrin 14 – Napi Talmud 1822
A mai tanulás központi témája a rabbiavatás intézménye volt, amely a zsidó hagyomány egyik meghatározó része. Az avatás (héberül “szmichá” – סמיכה) történeti és jogi jelentőségét vizsgáltuk, valamint annak feltételeit és gyakorlati megvalósítását. A tanulás során külön hangsúlyt kaptak a római időszakban hozott szigorú intézkedések, amelyek a rabbiavatás megszüntetésére irányultak, valamint azok az esetek, amikor a hagyomány fenntartása érdekében hősiességre volt szükség.
Főbb témák és tanítások
1. A rabbiavatás jelentősége és története
- Szmichá:
- Az “avatás” szimbolikus értelemben azt jelenti, hogy egy rabbi a keze rátételével továbbadja a hagyományt és a bíráskodás jogát az új rabbinak.
- Az avatást eredetileg a 71 tagú bíróság (Sanhedrin) tagjai végezték, a hagyomány szerint Mózes által Jósuára tett kézrátételből származik.
- Történelmi háttér:
- A római korban különösen a második Szentély pusztulása után szigorú törvényeket hoztak a rabbiavatás megakadályozására.
- Rabbi Jehuda ben Baba hősiessége példázza a hagyomány fenntartásáért hozott áldozatot. A római üldöztetések ellenére öt tanítványt avatott rabbivá egy elszigetelt helyen, majd életét adta ezért.
- Az avatás feltételei:
- Az avatás kizárólag Izrael földjén történhet.
- Csak olyan rabbi avathat, aki maga is avatott, és a jelöltnek személyesen jelen kell lennie az avatási ceremónián.
2. A rabbiavatás megszűnése és megújításának próbálkozásai
- A rabbiavatás az évszázadok során megszűnt, valószínűleg a római időszakban.
- Több kísérlet történt az intézmény megújítására:
- Rabbi Jákob Beirav próbálkozása (16. század): Az avatás megújításának célja az volt, hogy lehetővé tegye a büntetőügyek bírósági eljárásait, különösen a maránuszok (spanyolországi zsidók, akik titokban gyakorolták hitüket) számára.
- Vilnai Gáon tanítványai (19. század): A Sanhedrin újjáélesztésével a Messiás eljövetelét kívánták elősegíteni, de ez sem valósult meg.
3. A szentélyhez és Jeruzsálemhez kapcsolódó szabályok
- Egla Arufa (עגלה ערופה – a levágott üsző szertartása):
- Ha egy halottat találnak a mezőn, a legközelebbi város vénei egy szertartás során kifejezik felelősségüket a történtekért.
- Ennek a szertartásnak az elvégzéséhez három vagy öt bíró szükséges, attól függően, hogy melyik rabbinikus véleményt követik.
- A Sanhedrin teljes tagságának jelen kell lennie az ilyen különleges eljárások során.
- Jeruzsálem és a szentély bővítése:
- Jeruzsálem vagy a szentély területének bővítése csak a Sanhedrin teljes tagságával végezhető el, mert ezek szent területek.
4. A Zaken Mamre (a lázadó rabbi) esete
- A lázadó rabbi olyan vezető, aki szembemegy a Sanhedrin döntéseivel, és más tanításokat hirdet.
- Büntetése halál, de csak akkor, ha a lázadás a Sanhedrin hivatalos ülésén történik, amely kizárólag a szentélyben lehetséges.
- A Sanhedrin hivatalos helyéről történő eltávozása csak különleges esetekben engedett, például az Egla Arufa szertartása vagy Jeruzsálem bővítésének eljárása során.
Összefoglalás
A rabbiavatás intézménye a zsidó hagyomány átadásának központi eleme volt, amely Mózestől kezdve generációról generációra öröklődött. A római üldöztetések és az idő múlása miatt az avatás megszűnt, de története és jelentősége a mai napig meghatározza a rabbinikus joggyakorlatot. A mai tanulás során bepillantást nyerhettünk a hagyomány fenntartásának és átadásának küzdelmeibe, valamint abba, hogy milyen felelősséggel jár a rabbinikus tisztség. Holnap a 2025-ös év első tanulása következik, szeretettel várlak benneteket!
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #rabbiavatás