Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Mákot 3 – Napi Talmud 1923

  

Cimkék:   

Ráv és Rabbi Akiva értelmezései alapján a Mákot traktátus 3. lapjának tanítása a konspiráns tanúk jogi felelősségét járja körül – különös tekintettel arra az esetre, amikor egy hamis tanú később maga is beismeri tettét. A Talmud ennek kapcsán világossá teszi, hogy a konspiráns tanúk pénzbüntetése knász (bírság) jellegű, nem pedig klasszikus kártérítés. Ez pedig azt eredményezi, hogy önbevallás alapján nem kötelezhetőek fizetésre – kivéve, ha már egy korábbi bírósági ítélet megszületett, és csupán annak elismeréséről van szó. Az előadás során olyan konkrét példák is elhangzanak, amelyek segítenek a fogalmak gyakorlati megértésében, például: hogyan kell számolni a kárt, ha egy hamis tanú állítása szerint egy kölcsön lejárata rövidebb, vagy ha a ketubával kapcsolatos követelésről hazudik. A példák izgalmas betekintést engednek a rabbinikus jog mélyreható logikájába.

A knász természete: Rabbi Akiva véleménye

Rabbi Akiva szerint a konspiráns tanúkra kiszabott pénzbüntetés knász, és nem hagyományos kártérítés. Ebből következik, hogy:

  • Saját önbevallás alapján nem kötelezhetőek fizetésre, hiszen a knászt csak más tanúk tanúságtétele alapján lehet kiszabni.
  • Ráv szerint azonban, ha egy konspiráns tanút korábban már elítéltek, de a büntetést még nem hajtották végre, és egy másik bészdin előtt önként bevallja a büntetés tényét, akkor a saját felére vonatkozó fizetési kötelezettség továbbra is fennáll.

A konspiráció hatása a fizetendő összegre

A Talmud több példán keresztül mutatja be, hogyan kell megállapítani a kárt, amit a hamis tanúk konspirációjukkal okozni próbáltak:

  • Ha valaki ketubával kapcsolatos követelésről hazudik, és kiderül, hogy a válás vagy haláleset még nem történt meg, akkor a tanúk nem a teljes ketuba összeget fizetik vissza, hanem csak azt, amennyit a nő el tudott volna adni a ketubáért a piacon – tehát egy feltételes követelés értékét.
  • Ugyanígy, ha valaki 10 évre adott kölcsönt, de a tanúk azt állítják, hogy 30 napra adta, akkor nem a teljes kölcsönösszeget fizetik vissza, hanem csak a két lejárat értékkülönbözetét.

A smita (parlagév) hatása a kölcsönökre

Felmerül a kérdés, hogy ha egy 10 évre adott kölcsön a smita évben elévül, akkor a hamis tanúk nem az egész összeget veszélyeztették-e. A válasz:

  • A kölcsön nem évül el, ha záloggal volt biztosítva, és a követelést a smita évében a bészdinnek átadták.
  • Más vélemény szerint a smita csak akkor érvénytelenít egy kölcsönt, ha az már lejárt és követelhető, tehát ha csak 10 év múlva lesz lejárva, addig nem évül el.

A kölcsön 30 napos szabálya

A Talmud arra is kitér, hogy bármilyen – akár szóbeli – kölcsön esetében legalább 30 napnak kell eltelnie a visszakövetelés előtt. Ezt a szabályt a smita törvényéből vezetik le, ahol az „év” szó kettős említése alapján értelmezik, hogy a 30 nap egyfajta minimális időszak, ami után követelhető a visszafizetés.

Példaesetek és gyakorlati kérdések

Az előadásban elhangzó példák különösen szemléletessé teszik a tanulást:

  • Ha egy tanú állítása szerint Schwarz tartozik Kon-nak 1000 zuz-zal, de Schwarz szerint ez csak 10 év múlva esedékes, akkor a konspiráció mértékét a két különböző lejárati idő értékkülönbsége alapján számítják.
  • Ugyanígy egy ruha nyakának kitépése sabbatkor azért tilos, mert ezzel új eszközt hozunk létre – ellentétben például egy hordó fedelének levágásával, ami csak már meglévő tárgyak szétválasztása.

Az előadás végig szellemes és interaktív stílusban halad, humoros betoldásokkal („jöjjön egy szellem, akár egy AI, mint figyelmeztető tanú”), miközben mély jogi-logikai elemzést nyújt a hamis tanúzás, a knász és a tanúvallomások érvényességének kérdéséről.

—————————————————-

A Szanhedrin traktátus folytatása, melyben megtárgyalásra kerülnek a testi fenyítés törvényei: miért és hogyan kell a bűnöst megkorbácsolni, illetve a hamis tanúságra vonatkozó törvények. A véletlen emberölés és a menedékvárosokba való száműzetés törvényei is ebben a traktátusban találhatók. Ennek a traktátusnak a terjedelme: a Babilóniai Talmudban 24 oldal;
—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036