Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Svuot 10 – Napi Talmud 1953: Meddig él egy kecske? – Hogyan válik a vétek tudatlansága a Jom Kipur főszereplőjévé

  

Cimkék:     

Meddig él egy kecske? – Hogyan válik a vétek tudatlansága a Jom Kipur főszereplőjévé

A Svuot traktátus 10. lapján Köves Slomó rabbi lenyűgöző, táblákkal illusztrált tanítása során a tisztasági törvények legösszetettebb vetületeit tárja fel: milyen típusú bűn az, amikor valaki tudtán kívül tisztátalanul belép a szentélybe, és mikor hoz engesztelést egy Jom Kipurkor bemutatott kecskeáldozat? Mi történik, ha valaki soha nem is tudja meg, hogy vétkezett? A rabbi érthetően és humorral magyarázza el a helem és a jedia (felejtés és tudás) talmudi kategóriáit, miközben egy kecsketáblázat segítségével fejti ki a különböző áldozati típusok rendszerét – egészen odáig, hogy az előadás végén már a hallgatók is álmodnak a JHJ, HH és AHT rövidítésekkel.

A tisztátalanság négy állapota és azok áldozati megfelelései

A tisztátalanság szentélyhez kötődő bűnei négyféle tudati állapotban követhetők el:

  • JHJ (tudta–elfelejtette–újra tudta): erre az olah vejored, azaz a társadalmi státusztól függő bűnáldozat (kecske, galamb vagy liszt) hoz engesztelést.
  • JH (tudta, de elfelejtette, és még nem jutott eszébe): a Jom Kipuron, a belső oltáron (KBO) bemutatott kecske áldozata engesztel.
  • HJ (nem tudta, de utóbb rájött): a külső oltáron (KKO) bemutatott Jom Kipur-i kecske hoz engesztelést.
  • HH (se nem tudta, se nem tudja most sem): az ünnepi és újholdi muszaf kecskék áldozata engesztel ezért a bűnért.

A Jom Kipur-i kecskék szerepének tisztázása

A rabbi részletesen elemzi a Tóra szövegét, amely egyszer egy évben szóló engesztelésről beszél. Ez a szöveg kizárja a lehetőséget, hogy a belső oltáron hozott kecske mást is engeszteljen, mint a JH állapot. Ugyanígy, a külső oltáron hozott kecske is csak a HJ állapotot engeszteli, és nem a HH-t.

Az „újholdi kecske” különutas szerepe: az AHT-kategória

Rabbi Simon véleménye szerint az újholdi kecske nem a HH-ra, hanem az AHT (amikor az áldozati hús tisztátalan, és azt eszik meg) bűnre hoz engesztelést. A forrása ennek az, hogy Mózes úgy fogalmaz: „és ezt adta nektek az Örökkévaló, hogy viselje a közösség vétkét”, azaz csak egy konkrét vétekre vonatkozik. Ez kizárja, hogy az újholdi kecske más bűnökre (pl. HH) is engesztelést hozna.

A különböző vélemények összefoglalása: lehet-e kecskét cserélni kecskére?

Rabbi Méir szerint az összes kecskeáldozat (külső oltár, ünnepi, újholdi) egymással felcserélhető, mindegyik ugyanazt a célt szolgálja. Rabi Simon viszont úgy látja, hogy minden áldozat csak a maga konkrét vétkére érvényes.

Egy harmadik vélemény, Rabbi Simon ben Jehuda szerint a külső oltáron hozott kecske három kategóriát is engesztel (AHT, HH, HJ), míg az ünnepi csak egyet (HH), és az újholdi kizárólag az AHT-t. Ez egy irányba való kiterjesztést enged, de nem minden irányba történő cserét.

Könyvelési trükkök a szentélyben: a bárányok és a füstölőszer újrahasznosítása

A rabbi áttér a gyakorlati kérdésekre: mi történik az előző évről megmaradt szentélybeli állatokkal és füstölőszerrel? Hogyan lehet pénzügyileg „újrakeverni” az éves elszámolásokat úgy, hogy a tavalyi füstölőből az idei költségvetésbe is jusson? Mindezt halachikus kreativitással és nagyfokú könyvelési rugalmassággal oldották meg.

Tanulság

A bűn és a tudás viszonya a Tóra szerint nemcsak erkölcsi, hanem adminisztratív és liturgikus kérdés is. Az, hogy mit tudunk és mikor tudjuk, egy egész kecske-univerzumot képes meghatározni. Jom Kipur főszereplője így nemcsak egy engesztelő állat, hanem a bűn lélektanának visszatérő kérdése is: mikor is vétkeztem valójában?

—————————————————-

Svuot (Eskük) – שבועות

Itt kerülnek megtárgyalásra a különféle eskük: a bíróság előtt tett eskük, a személyes eskük, illetve a rabbik által bevezetett eskük. Két fejezet tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek megtiltják, hogy rituálisan tisztátalan személy belépjen a Szentélybe és részt vegyen az áldozatok bemutatásában. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 49 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036
 ,