Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 97 – Napi Talmud 1905 – Mikor jön a Messiás?

    

Cimkék:   

A mai előadás középpontjában a Messiás eljövetelének időpontja és körülményei álltak. A Talmudban bemutatott próféciák, vélemények és történetek arra világítanak rá, hogy miközben egyes mesterek konkrét dátumokat, ciklusokat vagy társadalmi jeleket jelölnek meg, mások éppen ennek az ellenkezőjét tanítják: a Messiás bármikor eljöhet, és minden nemzedéknek úgy kell élnie, hogy ma történhet meg a megváltás. A Messiás eljövetelét megelőző korszakról rendkívül sötét képet fest a Talmud: szellemi hanyatlás, vezetői válság, erkölcsi romlás, társadalmi széthullás és nyomor lesznek jellemzők, miközben a megváltás reménye halványul. A tanulás során az is felmerül, hogy a várakozás önmagában is érdem, amely által a Messiás végül eljöhet – talán éppen akkor, amikor már mindenki feladta a reményt.

A Messiás neve és jelentése

A Messiás másik neve „Bar Nafli” – az „elesett fia” –, ami Dávid elesett sátrára utal, amelyet az Örökkévaló a megváltás napján újra fel fog emelni.

A Messiás eljövetelét megelőző hét év ciklusa

A Talmud egy brájtából tanulva bemutatja a Messiás előtti hét év szimbolikus ciklusát:

    1. év: aszály és éhezés
    1. év: súlyosabb éhínség
    1. év: halálesetek igazak, gyermekek és nők körében
    1. év: javuló állapot
    1. év: bőség és öröm
    1. év: hírek a Messiásról
    1. év: háború, majd a ciklus végén eljön a Messiás

A romlás kora

A Messiás előtti nemzedékek erkölcsileg mélypontra jutnak: igazság helyett „véleménybuborékok” uralkodnak, a vezetők populisták lesznek, a fiatalok tiszteletlenek az idősekkel szemben, és általános szellemi zűrzavar jellemzi a világot.

Az igaz emberek nemzedéke

A hagyomány szerint minden nemzedékben él legalább 36 igaz ember („láméd-váv cádikim”), akik miatt a világ fennmarad. Ugyanakkor magasabb szinten álló cádikokból kevesebb van, és az égi Jeruzsálemben 18.000 ilyen szellem létezik.

Lehet-e tudni, mikor jön el a Messiás?

A Talmud több, egymásnak ellentmondó időmeghatározást is bemutat: egyesek 4250, mások 5000, ismét mások 6000 vagy 7000 évnél jelölik meg a végső megváltás idejét. De a legfontosabb üzenet az, hogy „bármikor jöhet”, és tilos konkrét dátumokat meghatározni, mert a csalódás reményvesztettséghez vezethet.

Megtérés vagy isteni döntés?

Rav Eliezer szerint a Messiás csak akkor jön el, ha a zsidók megtérnek. Rav Jósua szerint azonban a Messiás akkor is eljön, ha a nép nem tér meg – mert az Örökkévaló saját elhatározása alapján vet véget a száműzetésnek.

A Messiás eljövetelét nem tudjuk kiszámítani – de ha minden remény elveszettnek tűnik, éppen akkor lehet a legközelebb.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036