Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 96 – Napi Talmud 1904

    

Cimkék:   

A Szentély pusztulása és a megtérés ereje – Nevuzaradán útja a bűntől a betérésig

A Napi Talmud 1904. előadásában Köves Slomó rabbi a Szánhedrin traktátus 96-os lapján folytatja a Jeruzsálem pusztulásához vezető események, különösen Nevuzaradán és Nebukadnecár király történetének értelmezését. A szöveg különleges képekkel és drámai jelenetekkel mutatja be az isteni akarat megnyilvánulását az emberi történelemben – például az asszír király szakállának leborotválása, a jeruzsálemi kapuk csodás megnyílása, vagy Zakariás pap vérétől forrongó templomszintér –, mindezt azzal a tanulsággal, hogy semmi sem történik pusztán emberi erőből. A legérdekesebb fordulat, hogy maga Nevuzaradán, aki felégette a Szentélyt, végül megtér, zsidóvá lesz, ahogy más ellenségek utódai is, míg mások – Babilon például – sosem gyógyulnak meg bűneikből.

Ézsaiás próféciája és az asszír király megalázása

A Talmud kiemeli, hogy Ézsaiás jövendölése az asszír király “leborotválásáról” első olvasatra istenkáromlásnak tűnhetne, ha nem lenne maga a prófétai szöveg. A történet misztikus értelmezése szerint Isten öreg férfiként jelent meg az asszír király előtt, hogy tanácsot adjon neki: vágja le haját és szakállát, és rejtőzzön el. Az ollót egy különös házban kellett megszereznie, ahol angyalok magokat őröltek – és ez a jelenet az isteni jelenlét és a sors beteljesülésének szimbólumává válik.

Nevuzaradán hadvezér és Zakariás vére

Nevuzaradán hosszú küzdelem után tör be Jeruzsálembe, a Szentélybe is eljut, ahol vért talál – Zakariás próféta vérét, akit 250 évvel korábban gyilkoltak meg. A vér forrni kezd, és csak akkor csitul el, amikor Nevuzaradán saját katonáit is megöli miatta. Ez elgondolkodtatja: ha a zsidókat egyetlen igaz ember halála miatt ekkora csapás éri, ő – aki rengeteg embert ölt meg – milyen sorsra számíthat? Ez a felismerés vezeti őt a megtéréshez.

Ellenségekből zsidók lesznek?

A Talmud sorra veszi azokat a zsidóellenes alakokat, akik vagy maguk, vagy utódaik végül betértek: Sisera, Sámgár, Szanherib leszármazottai mind tórát tanultak Jeruzsálemben. Ugyanakkor Babilon nem így járt – Jeremiás próféta szavai szerint „gyógyítottuk Babilont, de nem gyógyult meg”. A rabbinikus értelmezések szerint ez akár a Babilon partján nőtt keserű pálmákra, akár a szennyezett folyóvízre is vonatkozhat – szimbolikusan jelezve, hogy a gonoszságuk túl mélyre ivódott.

Jeruzsálem pusztulásának isteni elrendelése

A Talmud hangsúlyozza, hogy Jeruzsálem pusztulása nem a babiloniak erejéből történt, hanem isteni döntésből. A város kapui csak akkor nyíltak meg, amikor égi hang jelezte: elérkezett az idő. A zsoltárokból vett képek („mint aki malomkővel lisztet őröl”) azt mutatják, hogy Izrael sorsa már eldőlt – Nevuzaradán csak végrehajtotta a parancsot.

Nebukadnecár isteni jutalma és korlátozása

A Talmud azt is elemzi, hogy Nebukadnecár király érdeme – amiért tiszteletet tanúsított Isten iránt – miért lett mesterségesen korlátozva. Egy égi hang megállította, amikor túl hosszú távot futott volna azért, hogy kijavítsa a levelet, amelyben Isten nevét nem megfelelően említették. Ha ezt megteszi, túl sok érdemet szerzett volna – ezért Isten közbelépett.

A bűn és a büntetés összefonódása

Végül az előadás egy mély gondolattal zárul: az, hogy egy bűnös elpusztítja a Szentélyt, nem az ő érdeme vagy bűne, hanem az isteni akarat része. Az emberi büszkeség és a látszólagos siker mögött mindig ott húzódik az isteni terv.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036