
- This event has passed.
Szánhedrin 68 – Napi Talmud 1876 – Rabbi Elazar búcsúja
A talmud elmeséli rabbi Elazar #halál -át és #gyász át és#búcsú -ját.
A misna elkezdi elemezni a #lázadiófiú
Szánhedrin 68 – Rabbi Elazar búcsúja és a lázadó fiú törvénye
A mai tanulás két fő témát érintett: először Rabbi Elazar utolsó pillanatait és tanításait idéztük fel, majd elkezdtük tárgyalni a lázadó fiú (ben sorér umoré) törvényét. Rabbi Elazar története egy bölcs tanító tragikus sorsát mutatja be, míg a lázadó fiú esete egy olyan tórai törvény, amelyről maga a Talmud is azt mondja: soha nem fordult elő, és nem is fog előfordulni.
Rabbi Elazar búcsúja
Rabbi Elazar (más néven Rabbi Eliezer ben Horkenos) egy nagyformátumú bölcs volt, akit azonban a bölcsek kiközösítettek egy halachikus vita miatt. Utolsó napjain látogatást tettek nála korábbi tanítványai, köztük Rabbi Akiva és más bölcsek.
Fontos jelenetek a halálos ágyán:
- A rabbi fiának viselkedése jelezte a többiek számára, hogy apja állapota már súlyos, és nem sokáig él.
- Rabbi Elazar keserűséggel fogalmazott: „Olyan vagyok, mint egy összetekert Tóratekercs, amelyet senki sem nyitott ki.”
- Fájlalta, hogy tudásának nagy része elveszik, mert nem tudta azt továbbadni tanítványainak.
- Elmondta, hogy ismeri a lepra törvényeinek 300 variációját és a mágikus uborkatermesztés 1000 módját, de senki sem kérdezte meg róla.
A híres uborkavarázslás története:
- Egy tanítvány egyszer kérte tőle, hogy mutassa meg a varázslás működését.
- Rabbi Elazar először egy varázsigével megtöltötte a földet uborkával, majd egy másik varázsigével összegyűjtötte az összes uborkát egy helyre.
- Ez a történet kapcsolódik a bűvészet és mágia közötti különbségtételhez: a valódi varázslás halálbüntetést érdemel, míg a szemfényvesztés nem büntethető.
Utolsó szavai:
- A bölcsek egy halachikus kérdéssel fordultak hozzá a bőr eszközök tisztaságáról.
- Amikor kimondta az utolsó szót: „tiszta” (tahor), a lelke kiszállt a testéből.
- A tanítványok ezzel a szimbolikus szóval úgy érezték, hogy tisztán és méltósággal távozott az élők sorából.
- Rabbi Josua ekkor azt mondta: „Feloldoztuk a fogadalmat”, vagyis megszüntették a kiközösítést, hogy Rabbi Elazar tisztán távozhasson a túlvilágra.
A lázadó fiú (ben sorér umoré) törvénye
A Tóra egy rendkívül szigorú törvényt ír elő egy engedetlen és lázadó fiúra, akit a szülei nem tudnak fegyelmezni. Ha teljesülnek bizonyos feltételek, akkor halálra kell kövezni.
A törvény forrása:
- Mózes 5. könyve, 21:18-21 szerint:
- Ha egy fiú makacs, ellenszegülő, nem hallgat a szüleire,
- dőzsölő és iszákos,
- A szülei kihozzák a város vénei elé,
- A közösség megkövezi, hogy „írtsák ki a gonoszt” és a többiek féljenek.
Miért ilyen szigorú ez a törvény?
- Preventív büntetés: nem azért kell kivégezni, mert bűnt követett el, hanem azért, mert ha így folytatja, gyilkossá válik.
- A Talmud álláspontja: ez a törvény soha nem valósult meg, és nem is fog. A Tóra csak azért írta le, hogy legyen mit tanulni.
Ki számít lázadó fiúnak?
A lázadó fiú meghatározott életkori szakaszban kell legyen:
- Nem lehet kiskorú, mert egy kiskorút nem lehet halálra ítélni.
- Nem lehet teljesen felnőtt.
- Az életkori sáv:
- Miután megnőtt az első két fanszőrszála, tehát pubertásba lépett.
- De még nem nőtt ki teljes szakálla, vagyis még fiatal kamasz.
Honnan tudjuk ezt?
- A Tóra azt mondja: „Ha egy férfinek fia lesz” – vagyis már nem kisfiú, de még nem teljes férfi.
- A Talmud ezt értelmezi úgy, hogy egy szűk időintervallumban lehet csak alkalmazni a törvényt.
- A szakáll növekedése a referencia:
- A felső szakáll (arc) nem számít,
- A nemi szervek körüli szőrzet a mérvadó.
Ebből következik:
- Ha valaki túl fiatal vagy túl idős, akkor nem vonatkozik rá ez a törvény.
- Ha egy kiskorúnak születik fia, akkor az szintén nem számít – tehát nem lehet egy gyereket felelősségre vonni az apja életkora miatt.
Összegzés és konklúzió
- Rabbi Elazar halála
- Tanítványai meglátogatták utolsó pillanataiban.
- Keserűségét fejezte ki, hogy tudásának nagy részét nem tudta átadni.
- Halála egy szimbolikus pillanatban történt: az utolsó szava „tiszta” volt.
- Halála után feloldozták kiközösítését, hogy tisztán távozhasson a túlvilágra.
- A lázadó fiú törvénye
- A Talmud szerint ez egy elméleti törvény, amely soha nem volt és nem is lesz gyakorlatban alkalmazva.
- A fiú csak egy meghatározott életkorban lehet lázadó.
- A törvény preventív jellegű, nem a konkrét bűncselekmény, hanem a várható jövőbeli tettek miatt kapná a büntetést.
A következő tanulás során folytatjuk a lázadó fiú törvényének részletezését és a hozzá kapcsolódó rabbinikus értelmezéseket.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #halál #gyász #búcsú #lázadiófiú