
- This event has passed.
Szánhedrin 64 – Napi Talmud 1872 – A bálványimádás kísértése
Vajon örömmel vagy kényszeredetten szolgáltak bálványokat Izrael fiai? Mi történt amikor a Nagy Gyülekezet tagjai fogjul ejtették a #bálványimádás és a #szexuálisvágy kísértését?
Szánhedrin 64 – A bálványimádás kísértése és megszüntetése
A mai tanulás központi kérdése az, hogy a bálványimádás kísértése mennyire volt valódi meggyőződésből fakadó és hogyan lehetett ezt a kísértést megszüntetni. A Talmud vizsgálja, hogy a zsidók valóban hittek-e a bálványimádásban, vagy csak a tiltott élvezetek iránti vágy sodorta őket ebbe az irányba.
A bálványimádás eredete: valódi hit vagy kísértés?
- Ráv állítása: A zsidók nem hittek igazán a bálványokban, csupán a paráznaság tilalmát akarták megkerülni, és a bálványimádás ezt lehetővé tette számukra.
- Ellenvetés: A Talmud azt állítja, hogy a zsidók még a legnagyobb szenvedések idején is ragaszkodtak a bálványaikhoz, ahogy azt egy éhínségben haldokló gyerek története is mutatja, aki inkább a bálványához fohászkodott, mint az Örökkévalóhoz.
- Válasz: A ragaszkodás csak egy megszokás eredménye volt – kezdetben nem hittek benne, de idővel a bálványimádás a kultúrájuk részévé vált.
A Nagy Gyülekezet fellépése a bálványimádás ellen
Amikor a zsidók visszatértek Babilóniából és újjáépítették a Második Szentélyt, a Nagy Gyülekezet bölcsei rájöttek, hogy a bálványimádás még mindig erős kísértés volt.
- Háromnapos böjtöt tartottak és imádkoztak, hogy az Örökkévaló távolítsa el ezt a kísértést.
- Egy cetli hullott az égből az „Igazság” felirattal, jelezve, hogy kérésüket elfogadták.
- Egy tűzcsóva jelent meg, amely egy oroszlán formáját öltötte, és ezt a bölcsek egy gödörbe vetették, ólommal fedték le, hogy elnémítsák.
- Ettől a pillanattól kezdve a bálványimádás kísértése eltűnt, és soha többé nem volt olyan erős, mint korábban.
A szexuális vágy kísértésének megszüntetése
A bölcsek annyira sikeresnek érezték magukat, hogy megpróbálták a szexuális bűnök iránti kísértést is eltávolítani.
- Imádkoztak, és az égből megadatott nekik ez is.
- Egy kakas sem keresett többé tyúkot, és az emberek nem házasodtak – rájöttek, hogy a világ nem tud így fennmaradni.
- Kompromisszumos megoldásként „kiszúrták a szemét”, ami azt jelentette, hogy a vérfertőző kapcsolatok iránti vágy megszűnt, de a természetes vágy továbbra is megmaradt.
Ez megmagyarázza, hogy a Tóra miért beszél részletesen a vérfertőzés tilalmáról, míg ma már ez a kísértés szinte teljesen ismeretlen.
A bálványimádás abszurditása: a Baál Peor példája
A Talmud egy különösen abszurd bálványimádási rítust mutat be:
- A Baál Peor bálványát úgy szolgálták, hogy előtte ürítettek.
- Egy pogány nő minden bálványt tisztelt, miután meggyógyult, de amikor a Baál Peor templomába ért, és megtudta, hogyan kell szolgálni, inkább újra beteg akart lenni, minthogy így imádja a bálványt.
- Izrael fiai azonban ennek ellenére is mélyen belekeveredtek a Baál Peor kultuszába.
Ez a történet rávilágít arra, hogy a bálványimádás kísértése irracionális volt, és a zsidók sokszor nem logikus okokból ragaszkodtak hozzá.
A bálvány megszégyenítése is bálványimádás?
A Talmud megvizsgálja azt a helyzetet, amikor valaki nem imádni, hanem megszégyeníteni akarja a bálványt:
- Ha egy Baál Peor követő megalázza a bálványt, azt a vallás részeként teszi, tehát bálványimádásnak számít.
- Egy zsidó férfi azt hitte, hogy gúnyt űz a bálványból, amikor szándékosan megszégyenítette, de a papok ezt is tiszteletadásnak vették, így ő is bálványimádást követett el.
- Ugyanez igaz a Markulis nevű bálványra, amelynek dobálása a szokásos tiszteleti forma volt.
Ez megmutatja, hogy ha egy adott bálvány kultuszában a megszégyenítés is tiszteletnek számít, akkor az is bálványimádásnak minősül.
A Molech-kultusz és a gyermekáldozatok kérdése
A Misna kifejezetten megemlíti a Molech-kultuszt, amely egy sajátos bálványimádási forma volt:
- A gyermeket a tűzön vitték át, hogy az adott istenségnek ajánlják.
- A bölcsek vitatkoznak azon, hogy ez csak egy mágikus rítus volt-e, vagy valóban bálványimádás.
- A Talmud kétféleképpen magyarázza az „átvitel” módját:
- Egy tűzzel körbevett falon kellett áthaladni.
- Egy tűzgödör felett kellett átugrani.
- Az is kérdéses volt, hogy a tilalom csak a saját gyermekre vonatkozik-e, vagy másokra is, például unokákra vagy törvénytelen gyermekekre.
Összegzés
- A bálványimádás kísértése eltűnt a Második Szentély korában
- A Nagy Gyülekezet imája és böjtje után az Örökkévaló eltávolította a bálványimádás iránti kísértést.
- Ettől kezdve nem volt már valódi hajlam a bálványok imádására.
- A szexuális vágy kísértésének részleges megszüntetése
- Ha teljesen eltűnt volna, az emberiség kihalt volna.
- Csak a vérfertőző kapcsolatok iránti hajlamot szüntették meg.
- A bálványimádás abszurditása és irracionalitása
- A Baál Peor szolgálata egy visszataszító cselekedet volt, de az emberek mégis ragaszkodtak hozzá.
- A bálványok tisztelete és megalázása egyes kultuszokban ugyanazt jelentette.
- A Molech és a gyermekáldozatok
- A gyermeket tűzön vitték át, hogy a bálványnak ajánlják.
- Vita van arról, hogy ez bálványimádás vagy csupán egy mágikus rítus volt-e.
A következő tanulásban tovább vizsgáljuk a bálványimádás és az istenkáromlás törvényeit.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud
Kulcsszavak: #bálványimádás #szexuálisvágy