Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 64 – Napi Talmud 1872 – A bálványimádás kísértése

    

Cimkék:         

Vajon örömmel vagy kényszeredetten szolgáltak bálványokat Izrael fiai? Mi történt amikor a Nagy Gyülekezet tagjai fogjul ejtették a #bálványimádás és a #szexuálisvágy kísértését?

Szánhedrin 64 – A bálványimádás kísértése és megszüntetése

A mai tanulás központi kérdése az, hogy a bálványimádás kísértése mennyire volt valódi meggyőződésből fakadó és hogyan lehetett ezt a kísértést megszüntetni. A Talmud vizsgálja, hogy a zsidók valóban hittek-e a bálványimádásban, vagy csak a tiltott élvezetek iránti vágy sodorta őket ebbe az irányba.


A bálványimádás eredete: valódi hit vagy kísértés?

  • Ráv állítása: A zsidók nem hittek igazán a bálványokban, csupán a paráznaság tilalmát akarták megkerülni, és a bálványimádás ezt lehetővé tette számukra.
  • Ellenvetés: A Talmud azt állítja, hogy a zsidók még a legnagyobb szenvedések idején is ragaszkodtak a bálványaikhoz, ahogy azt egy éhínségben haldokló gyerek története is mutatja, aki inkább a bálványához fohászkodott, mint az Örökkévalóhoz.
  • Válasz: A ragaszkodás csak egy megszokás eredménye volt – kezdetben nem hittek benne, de idővel a bálványimádás a kultúrájuk részévé vált.

A Nagy Gyülekezet fellépése a bálványimádás ellen

Amikor a zsidók visszatértek Babilóniából és újjáépítették a Második Szentélyt, a Nagy Gyülekezet bölcsei rájöttek, hogy a bálványimádás még mindig erős kísértés volt.

  • Háromnapos böjtöt tartottak és imádkoztak, hogy az Örökkévaló távolítsa el ezt a kísértést.
  • Egy cetli hullott az égből az „Igazság” felirattal, jelezve, hogy kérésüket elfogadták.
  • Egy tűzcsóva jelent meg, amely egy oroszlán formáját öltötte, és ezt a bölcsek egy gödörbe vetették, ólommal fedték le, hogy elnémítsák.
  • Ettől a pillanattól kezdve a bálványimádás kísértése eltűnt, és soha többé nem volt olyan erős, mint korábban.

A szexuális vágy kísértésének megszüntetése

A bölcsek annyira sikeresnek érezték magukat, hogy megpróbálták a szexuális bűnök iránti kísértést is eltávolítani.

  • Imádkoztak, és az égből megadatott nekik ez is.
  • Egy kakas sem keresett többé tyúkot, és az emberek nem házasodtak – rájöttek, hogy a világ nem tud így fennmaradni.
  • Kompromisszumos megoldásként „kiszúrták a szemét”, ami azt jelentette, hogy a vérfertőző kapcsolatok iránti vágy megszűnt, de a természetes vágy továbbra is megmaradt.

Ez megmagyarázza, hogy a Tóra miért beszél részletesen a vérfertőzés tilalmáról, míg ma már ez a kísértés szinte teljesen ismeretlen.


A bálványimádás abszurditása: a Baál Peor példája

A Talmud egy különösen abszurd bálványimádási rítust mutat be:

  • A Baál Peor bálványát úgy szolgálták, hogy előtte ürítettek.
  • Egy pogány nő minden bálványt tisztelt, miután meggyógyult, de amikor a Baál Peor templomába ért, és megtudta, hogyan kell szolgálni, inkább újra beteg akart lenni, minthogy így imádja a bálványt.
  • Izrael fiai azonban ennek ellenére is mélyen belekeveredtek a Baál Peor kultuszába.

Ez a történet rávilágít arra, hogy a bálványimádás kísértése irracionális volt, és a zsidók sokszor nem logikus okokból ragaszkodtak hozzá.


A bálvány megszégyenítése is bálványimádás?

A Talmud megvizsgálja azt a helyzetet, amikor valaki nem imádni, hanem megszégyeníteni akarja a bálványt:

  • Ha egy Baál Peor követő megalázza a bálványt, azt a vallás részeként teszi, tehát bálványimádásnak számít.
  • Egy zsidó férfi azt hitte, hogy gúnyt űz a bálványból, amikor szándékosan megszégyenítette, de a papok ezt is tiszteletadásnak vették, így ő is bálványimádást követett el.
  • Ugyanez igaz a Markulis nevű bálványra, amelynek dobálása a szokásos tiszteleti forma volt.

Ez megmutatja, hogy ha egy adott bálvány kultuszában a megszégyenítés is tiszteletnek számít, akkor az is bálványimádásnak minősül.


A Molech-kultusz és a gyermekáldozatok kérdése

A Misna kifejezetten megemlíti a Molech-kultuszt, amely egy sajátos bálványimádási forma volt:

  • A gyermeket a tűzön vitték át, hogy az adott istenségnek ajánlják.
  • A bölcsek vitatkoznak azon, hogy ez csak egy mágikus rítus volt-e, vagy valóban bálványimádás.
  • A Talmud kétféleképpen magyarázza az „átvitel” módját:
    1. Egy tűzzel körbevett falon kellett áthaladni.
    2. Egy tűzgödör felett kellett átugrani.
  • Az is kérdéses volt, hogy a tilalom csak a saját gyermekre vonatkozik-e, vagy másokra is, például unokákra vagy törvénytelen gyermekekre.

Összegzés

  1. A bálványimádás kísértése eltűnt a Második Szentély korában
    • A Nagy Gyülekezet imája és böjtje után az Örökkévaló eltávolította a bálványimádás iránti kísértést.
    • Ettől kezdve nem volt már valódi hajlam a bálványok imádására.
  2. A szexuális vágy kísértésének részleges megszüntetése
    • Ha teljesen eltűnt volna, az emberiség kihalt volna.
    • Csak a vérfertőző kapcsolatok iránti hajlamot szüntették meg.
  3. A bálványimádás abszurditása és irracionalitása
    • A Baál Peor szolgálata egy visszataszító cselekedet volt, de az emberek mégis ragaszkodtak hozzá.
    • A bálványok tisztelete és megalázása egyes kultuszokban ugyanazt jelentette.
  4. A Molech és a gyermekáldozatok
    • A gyermeket tűzön vitték át, hogy a bálványnak ajánlják.
    • Vita van arról, hogy ez bálványimádás vagy csupán egy mágikus rítus volt-e.

A következő tanulásban tovább vizsgáljuk a bálványimádás és az istenkáromlás törvényeit.

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud

Kulcsszavak: #bálványimádás #szexuálisvágy


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036