
- This event has passed.
Szánhedrin 63 – Napi Talmud 1871
Szánhedrin 63 – A bálványimádás különböző aspektusai és a bűn mértéke
A mai tanulásban tovább mélyítjük a bálványimádás egyes formáit és azok büntethetőségét. A fő kérdés az, hogy ha valaki különböző formában szolgál egy bálványt, akkor az egyetlen vagy több különálló bűnnek számít-e.
A bálványimádás különböző szolgálati formái
A Misna szerint, ha valaki:
- Áldozatot hoz egy bálványnak,
- Elégeti az oltáron az áldozat húsát,
- Bort önt a bálványnak,
- Leborul előtte,
és mindezt egy tudatlanságból fakadó helyzetben követi el, akkor nem kell minden egyes cselekedetért külön áldozatot hoznia, hanem csak egyet.
Ez abból a tórai mondatból vezethető le:
„Ne borulj le előttük és ne szolgáld őket” – az „őket” szó az összes bálványimádati formát egy halmazba rendezi, és egyetlen bűnként kezeli.
Ábáje azonban vitatja ezt, és azt állítja, hogy a bálványimádás különféle formái önálló bűnöknek számítanak, ezért mindegyikért külön áldozatot kellene hozni.
A leborulás tilalma és annak jelentősége
A Talmud megvizsgálja, hogy miért szerepel háromszor is a leborulás tilalma a Tórában. Ábáje szerint ennek három különböző jelentése van:
- Akkor is tilos leborulni, ha az adott bálvány szokásos módja a leborulás – ezt a tórai vers már egyértelműen tiltja.
- Akkor is tilos, ha az adott bálványnál nem szokás a leborulás, de általánosan tisztelettel szolgálják.
- Akkor is tilos, ha a bálványt éppen megszégyenítik (például egy kővel dobják meg, mint a Marculis esetében), és valaki mégis leborul előtte.
Ez megerősíti, hogy a bálványimádás minden formája külön-külön bűnnek minősül.
Bálványimádás puszta kimondással: elégséges-e a szó?
A Misna azt mondja, hogy ha valaki csak szóban mondja ki, hogy „te vagy az istenem” egy bálványnak, akkor is halálbüntetést érdemel.
- A kérdés az, hogy vajon egy csak szóban elkövetett bűn is büntethető-e, vagy szükség van hozzá valamilyen cselekedetre is.
- Az istenkáromlásnál vita van, hogy ha valaki csak szavakkal káromolja Istent, az büntethető-e.
- A bölcsek szerint csak azok az önszántunkon kívüli bűnök büntethetők, amelyekben van konkrét cselekvés is.
Rábi Akiva véleménye szerint viszont még egy cselekvés nélküli bűn is büntethető, ha az olyan súlyos, mint az istenkáromlás vagy a bálványimádás.
Ez a különbség a cselekvő és a nem cselekvő bűnök büntethetőségében.
A bálványimádás és az istenkáromlás párhuzama
A Talmud azt mondja, hogy az aranyborjú történetéből látjuk, hogy a bálványimádás és az istenkáromlás összekapcsolódik:
- Az emberek nemcsak leborultak az aranyborjú előtt, hanem azt is mondták róla, hogy ez az istenük.
- Ez bizonyítja, hogy a bálványimádás nemcsak egy cselekvésből, hanem egy kijelentésből is állhat, ami miatt az istenkáromlással egy szinten van.
Egy bálvány és az Örökkévaló egyszerre való említése
A Talmud szerint ha valaki egy bálványt és az Örökkévalót egyszerre említ istenként, az halálbüntetést érdemel.
- Példa erre az aranyborjú története, ahol az emberek azt mondták:
„Ez az istened, Izrael, aki kihozott téged Egyiptomból”. - A Talmud szerint még súlyosabb lett volna, ha ezt egyes számban mondják („ez az istened”), mert akkor egyértelműen a borjúra utaltak volna, és nem az Örökkévalóra.
Ez megmutatja, hogy még a félreérthető kijelentések is súlyosan büntetendők.
A bálvány tisztelete és a tilalmak különböző szintjei
A Misna felsorolja azokat a cselekedeteket, amelyekkel nem közvetlenül imádják a bálványt, de mégis tiszteletet fejeznek ki:
- Megöleli, megcsókolja, leporolja, megtisztítja, feldíszíti a bálványt.
Ezek is tilosak, de enyhébb megítélés alá esnek, mint a tényleges bálványimádás.
Az eskü és a fogadalom külön kérdés:
- Ha valaki egy bálvány nevére esküszik vagy fogadalmat tesz, az is tilos, de enyhébb a megítélése.
A kérdés az, hogy miért enyhébb az eskü, mint a cselekvő tiszteletadás?
- Egyes vélemények szerint azért, mert az eskü csak szavakból áll, és nem jár hozzá konkrét cselekvés.
A bálványimádás eredeti motivációja
A Talmud azt állítja, hogy az izraeliták soha nem hittek igazán a bálványokban, hanem más okból fordultak hozzájuk:
- A bálványimádó kultuszokban megengedett volt a paráznaság és más testi élvezetek, amelyeket a zsidó vallás tilalmazott.
- Tehát az emberek nem meggyőződésből imádták a bálványokat, hanem mert könnyebb életmódot reméltek tőle.
Ez magyarázatot ad arra is, miért nem akarták elhagyni a bálványimádást akkor sem, amikor már tudták, hogy nincs benne semmi varázserő.
Összegzés
- A bálványimádás különféle szolgálati formái egyetlen vagy több bűnnek számítanak?
- A Misna szerint egy bűnnek, mert a Tóra egy halmazba sorolja őket.
- Ábáje szerint külön bűnöknek, ezért mindegyikért külön áldozat járna.
- Miért szerepel háromszor a leborulás tilalma?
- Akkor is tilos, ha a bálvány szokásos módja a leborulás.
- Akkor is tilos, ha más módon szokás szolgálni, de ez tiszteletteljes aktus.
- Akkor is tilos, ha az adott bálvány megszégyenítésre szolgál.
- Elegendő-e szóban elkövetni a bálványimádást?
- Igen, ha az illető kifejezetten istenként ismeri el a bálványt.
- Vita van arról, hogy egy nem cselekvő bűn (pl. puszta kimondás) is büntethető-e.
- A bálványimádás valódi motivációja
- Nem hitből, hanem a testi vágyak kielégítése érdekében választották az emberek.
A következő tanulás során tovább vizsgáljuk a bálványimádás és a bűn fogalmát.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud