
- This event has passed.
Szánhedrin 61 – Napi Talmud 1869
Szánhedrin 61 – Az istenkáromlás és a bálványimádás mélyebb értelmezése
A mai tanulás során tovább vizsgáljuk a bálványimádás tilalmát, annak különböző formáit és a hozzá kapcsolódó halálbüntetés eseteit. Az előző tanulásban megállapítottuk, hogy a bálványimádás akkor is büntetendő, ha valaki egy bálványt saját vallási szokásai szerint imád, de az is ha olyan módon szolgálja, ahogyan a Szentélyben az Örökkévalót tisztelik. Ma ezt az elvet tovább részletezzük.
A bálványimádás tilalmának három megfogalmazása
A Tóra többféleképpen tiltja meg a bálványimádást:
- Általános tilalom – Ne szolgálj idegen isteneket!
- Külön tilalom az áldozathozatalra – „Aki idegen isteneknek áldoz, haljon meg!”
- A leborulás tilalma – Külön említve, hogy még ha nem is szokás, a leborulás önmagában is bálványimádásnak számít.
Ezek az eltérő megfogalmazások azt mutatják, hogy bizonyos esetekben a bálványimádás még akkor is bűnnek számít, ha nem az adott vallás szokása szerint történik.
A bálványimádás általános meghatározása
A Talmud itt egy fontos elvet alkalmaz:
- Ha egy parancs egy általános halmaz része, és azt külön kiemelik, az nem csak önmagára vonatkozik, hanem az egész halmazra tanít valamit.
- Ha egy második kiemelés is van, az már nem az általános elvre vonatkozik, hanem kizárólag saját magára.
Hogyan alkalmazzuk ezt a szabályt?
- A bálványimádás általános tilalmából ki van emelve az áldozathozatal – Ez azt tanítja, hogy nem csak az adott vallás szokásai szerinti imádat tilos, hanem minden olyan cselekedet is, amely a Szentélyben Isten tiszteletére történik.
- A leborulás is ki van emelve – Ez azt mutatja, hogy még ha egy adott bálvány esetében nem is szokás leborulni, akkor is bálványimádásnak számít, ha valaki ezt teszi előtte.
A szentélyen kívüli áldozathozatal kérdése
Felmerült egy kezdeti értelmezés, amely szerint a mondat „Aki idegen isteneknek áldoz, haljon meg” nem feltétlenül bálványimádásra utalna, hanem arra az esetre, ha valaki az Örökkévalónak áldoz a Szentélyen kívül.
- Azonban ezt a lehetőséget elvetjük, mert a Szentélyen kívüli áldozathozatalért nem földi bíróság által kiszabott halálbüntetés jár, hanem égi halál.
- Így ez a vers biztosan a bálványimádás tilalmára vonatkozik.
Áldozás, leborulás és a tilalom sorrendje
Felmerült egy kérdés: Miért az áldozathozatal a fő kiemelt tilalom, és miért nem a leborulás?
- Ha a leborulás lenne az első kiemelés, az arra tanítana, hogy bármilyen bálványimádási forma büntetendő, még akkor is, ha az adott vallásban nem szokás.
- Ha az áldozás az első kiemelés, az azt mutatja, hogy minden olyan cselekedet is büntetendő, amelyet a Szentélyben Isten tiszteletére végeznek.
A végső konklúzió:
- Az áldozás az első kiemelés, mert azt mutatja, hogy minden szentélybeli szokás bálványimádásnak számít, ha nem az Örökkévalónak történik.
- A leborulás csak magára vonatkozik, mert az önmagában is tilos, még akkor is, ha az adott bálványnál nem szokás.
A bálványimádás gondolati szinten és az állatáldozat kérdése
Egy másik fontos kérdés: Számít-e bálványimádásnak az, ha valaki levág egy áldozati állatot, de végül nem hajtja végre az áldozati rítust?
- Rabbanan szerint már maga az állat levágása is bálványimádásnak számít, és az állat használata tilos.
- Res Lakis szerint csak akkor számít bálványimádásnak, ha az áldozati cselekményt be is fejezik.
Szóbeli bálványimádás – lehet-e bűn a kimondott szó?
Felmerült a kérdés: Ha valaki csak szóban nyilvánítja ki hitét egy bálvány felé, az bálványimádásnak számít-e?
- Az első Misna szerint nem, csak cselekedettel lehet bálványimádást elkövetni.
- Egy későbbi Misna szerint azonban már a puszta kijelentés is tilos lehet, ha például valaki azt mondja: „Menjünk és szolgáljuk ezt a bálványt!”
A két Misna közötti különbség magyarázata:
- Ha valaki csak egy gondolatot fejez ki, az még nem számít bálványimádásnak.
- Ha viszont aktívan hív másokat is bálványimádásra, az már felbújtásnak számít és büntetendő.
Felbújtás és közösségi befolyás
- Ha valaki felbújt másokat bálványimádásra, és azok el is fogadják, az már bálványimádásnak számít.
- Ha csak egy ember teszi ezt, akkor komolyabban veszik, mert nagyobb az esély, hogy tényleg meg is teszi.
- Ha több ember együtt mondja, hogy szolgálni akar egy bálványt, akkor nagyobb az esélye, hogy később visszalépnek, mert egymást figyelik.
A Tóra mindkét esetet tárgyalja:
- Az egyéni felbújtót kövezéssel büntetik, de a közösségként elkövetett bálványimádás esetén az egész várost meg kell semmisíteni.
Összegzés
- A bálványimádás tilalma három szinten jelenik meg:
- Általános tilalom.
- Külön tilalom az áldozathozatalra.
- Külön tilalom a leborulásra.
- Az áldozathozatal kiemelése azt tanítja, hogy minden szentélybeli szolgálati forma bálványimádásnak számít.
- A leborulás külön tilalom alá esik, még akkor is, ha az adott bálvány tiszteletében nem szokás.
- A gondolat vagy szóbeliség önmagában nem számít bálványimádásnak, kivéve ha felbújtás is társul hozzá.
- A felbújtás szigorúan büntetendő, különösen, ha egyéni cselekedetként történik.
A következő tanulás során további részleteket tárgyalunk a bálványimádás és az ahhoz kapcsolódó jogi következmények kapcsán.
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud