
- This event has passed.
Szánhedrin 49 – Napi Talmud 1857
Szánhedrin 49 – Joáb bűnei és a sorrendiség jelentősége
Téma összefoglalás:
A mai tanulás első része Joáb bűneit és kivégzését tárgyalja. Salamon Dávid utasítására kivégeztette Joábot, aki menekülésképpen a szentély oltárába kapaszkodott. Az ítélet kapcsán felmerült a kérdés, hogy Joáb gyilkosságai – Avnér és Amásá megölése – jogosak voltak-e. A második rész a sorrendiség fontosságát vizsgálja a zsidó jogban, különösen a halálbüntetések és a papi öltözet felvétele kapcsán.
Joáb bűnei és kivégzése
Miért ítélte halálra Salamon Joábot?
- Joáb Dávid hadvezére volt, de több ember haláláért volt felelős:
- Avnér megölése: Avnér eredetileg Saul hadvezére volt, de később átállt Dávidhoz. Joáb bosszúból ölte meg, mert Avnér megölte az ő testvérét, Assaélt.
- Amásá megölése: Dávid Amását nevezte ki hadvezérnek Joáb helyett, de Joáb meggyilkolta őt, mert úgy gondolta, hogy a királyi hatalmat veszélyezteti.
- Adónijáu támogatása: Joáb részt vett Adónijáu felkelésében, aki Dávid királyságának utolsó időszakában próbálta átvenni a hatalmat.
Joáb védekezése és Salamon válasza
- Joáb azt mondta, hogy jogos vérbosszút állt Avnéren, mivel Avnér megölte Assaélt.
- Salamon azonban azt mondta: „Avnér önvédelemből ölt, így nem lett volna jogod megbosszulni.”
- Joáb azt is mondta, hogy Amásá lázadó volt, ezért ölte meg, de Salamon szerint ez sem volt jogos.
Joáb végzete
- Joáb a szentély oltárába kapaszkodott, hogy elkerülje a kivégzést.
- Salamon parancsára Benájá ben Jehójádá mégis kivégezte őt.
- A Talmud megjegyzi, hogy Dávid által Joáb fejére mondott átkok visszahullottak Salamon leszármazottaira, ami megerősíti azt a mondást, hogy „jobb lenni az átkozottnak, mint az átkozónak”.
A halálbüntetések sorrendje és jelentősége
A halálbüntetések rangsora
- A Misna szerint a négy halálbüntetés súlyossági sorrendje:
- Kövezés
- Tűz
- Kard
- Fojtás
- Rabbi Simon szerint más sorrend helyesebb: Tűz, Kövezés, Fojtás, Kard.
- A vita lényege: Melyik kivégzési mód a legsúlyosabb?
- Kövezés lehet a legsúlyosabb, mert az különösen megalázó és nyilvános.
- Tűzhalál lehet a legsúlyosabb, mert az testileg a legfájdalmasabb.
Sorrendiség a halacha más területein
A Talmud több helyen vizsgálja, hogy a sorrendiség mennyire kötelező a zsidó jogban.
- A hét vegyianyag a vérfoltok tisztítására:
- A vérfoltokat hét különböző vegyi anyaggal kellett eltávolítani, és itt a sorrend kötelező.
- Ha nem a megfelelő sorrendben alkalmazták az anyagokat, az eljárás érvénytelen volt.
- A főpap Jom Kippur-i szertartása:
- A szolgálati sorrend kötelező volt. Ha a főpap eltért a megadott menetrendtől, az áldozati szolgálat érvénytelen lett.
- A napi áldozatok bemutatása:
- Egyes vélemények szerint a napi égőáldozatok bemutatásának sorrendje is kötelező, mások szerint csak ajánlott.
- A halica szertartása (sógorházasság megszüntetése):
- A nő leveszi a sógor cipőjét, kiköp előtte, és kijelenti, hogy nem akar vele házasodni.
- Itt a sorrend ajánlott, de ha felcserélik, a szertartás attól még érvényes.
A papi öltözet sorrendje
- A főpapnak nyolc különálló ruhadarabot kellett viselnie, míg az egyszerű pap négyet.
- A nadrág felvétele volt az első, hogy takarja a testet.
- A ruhadarabok felvételének sorrendje nem volt kötelező, vagyis ha nem pontosan a leírt módon öltözködött fel a pap, az még nem érvénytelenítette a szolgálatát.
Összegzés
- Joáb kivégzése:
- Több gyilkosság miatt ítélték halálra (Avnér, Amásá megölése).
- Menekülése a szentélybe nem mentette meg.
- Dávid átkai visszaszálltak Salamon házára.
- A halálbüntetések sorrendje:
- Misna szerint: Kövezés → Tűz → Kard → Fojtás.
- Rabbi Simon szerint: Tűz → Kövezés → Fojtás → Kard.
- A vita lényege: Melyik a legfájdalmasabb vagy legmegalázóbb kivégzési mód?
- A sorrendiség jelentősége a zsidó jogban:
- Bizonyos területeken kötelező (pl. Jom Kippur szertartása, vértisztítás).
- Más területeken ajánlott, de nem érvénytelenítő tényező (pl. papi ruhák felvétele, halica szertartása).
- A tanulságok:
- A vérbosszú nem mindig jogos, és önvédelem esetén nem lehet alkalmazni.
- A sorrendiség a zsidó jogban nem minden esetben kötelező.
- Az átkok visszaszállhatnak az átkozóra, így óvatosnak kell lenni a kimondott szavakkal.
Holnap folytatjuk a következő lappal!
—————————————————-
Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין
A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.
—————————————————-
A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.
Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30-8:30 között.
Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)
Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud