Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Szánhedrin 49 – Napi Talmud 1857

Audió lejátszó

    

Cimkék:     

Szánhedrin 49 – Joáb bűnei és a sorrendiség jelentősége

Téma összefoglalás:
A mai tanulás első része Joáb bűneit és kivégzését tárgyalja. Salamon Dávid utasítására kivégeztette Joábot, aki menekülésképpen a szentély oltárába kapaszkodott. Az ítélet kapcsán felmerült a kérdés, hogy Joáb gyilkosságai – Avnér és Amásá megölése – jogosak voltak-e. A második rész a sorrendiség fontosságát vizsgálja a zsidó jogban, különösen a halálbüntetések és a papi öltözet felvétele kapcsán.


Joáb bűnei és kivégzése

Miért ítélte halálra Salamon Joábot?
  • Joáb Dávid hadvezére volt, de több ember haláláért volt felelős:
    1. Avnér megölése: Avnér eredetileg Saul hadvezére volt, de később átállt Dávidhoz. Joáb bosszúból ölte meg, mert Avnér megölte az ő testvérét, Assaélt.
    2. Amásá megölése: Dávid Amását nevezte ki hadvezérnek Joáb helyett, de Joáb meggyilkolta őt, mert úgy gondolta, hogy a királyi hatalmat veszélyezteti.
    3. Adónijáu támogatása: Joáb részt vett Adónijáu felkelésében, aki Dávid királyságának utolsó időszakában próbálta átvenni a hatalmat.
Joáb védekezése és Salamon válasza
  • Joáb azt mondta, hogy jogos vérbosszút állt Avnéren, mivel Avnér megölte Assaélt.
  • Salamon azonban azt mondta: „Avnér önvédelemből ölt, így nem lett volna jogod megbosszulni.”
  • Joáb azt is mondta, hogy Amásá lázadó volt, ezért ölte meg, de Salamon szerint ez sem volt jogos.
Joáb végzete
  • Joáb a szentély oltárába kapaszkodott, hogy elkerülje a kivégzést.
  • Salamon parancsára Benájá ben Jehójádá mégis kivégezte őt.
  • A Talmud megjegyzi, hogy Dávid által Joáb fejére mondott átkok visszahullottak Salamon leszármazottaira, ami megerősíti azt a mondást, hogy „jobb lenni az átkozottnak, mint az átkozónak”.

A halálbüntetések sorrendje és jelentősége

A halálbüntetések rangsora
  • A Misna szerint a négy halálbüntetés súlyossági sorrendje:
    1. Kövezés
    2. Tűz
    3. Kard
    4. Fojtás
  • Rabbi Simon szerint más sorrend helyesebb: Tűz, Kövezés, Fojtás, Kard.
  • A vita lényege: Melyik kivégzési mód a legsúlyosabb?
    • Kövezés lehet a legsúlyosabb, mert az különösen megalázó és nyilvános.
    • Tűzhalál lehet a legsúlyosabb, mert az testileg a legfájdalmasabb.
Sorrendiség a halacha más területein

A Talmud több helyen vizsgálja, hogy a sorrendiség mennyire kötelező a zsidó jogban.

  • A hét vegyianyag a vérfoltok tisztítására:
    • A vérfoltokat hét különböző vegyi anyaggal kellett eltávolítani, és itt a sorrend kötelező.
    • Ha nem a megfelelő sorrendben alkalmazták az anyagokat, az eljárás érvénytelen volt.
  • A főpap Jom Kippur-i szertartása:
    • A szolgálati sorrend kötelező volt. Ha a főpap eltért a megadott menetrendtől, az áldozati szolgálat érvénytelen lett.
  • A napi áldozatok bemutatása:
    • Egyes vélemények szerint a napi égőáldozatok bemutatásának sorrendje is kötelező, mások szerint csak ajánlott.
  • A halica szertartása (sógorházasság megszüntetése):
    • A nő leveszi a sógor cipőjét, kiköp előtte, és kijelenti, hogy nem akar vele házasodni.
    • Itt a sorrend ajánlott, de ha felcserélik, a szertartás attól még érvényes.
A papi öltözet sorrendje
  • A főpapnak nyolc különálló ruhadarabot kellett viselnie, míg az egyszerű pap négyet.
  • A nadrág felvétele volt az első, hogy takarja a testet.
  • A ruhadarabok felvételének sorrendje nem volt kötelező, vagyis ha nem pontosan a leírt módon öltözködött fel a pap, az még nem érvénytelenítette a szolgálatát.

Összegzés

  1. Joáb kivégzése:
    • Több gyilkosság miatt ítélték halálra (Avnér, Amásá megölése).
    • Menekülése a szentélybe nem mentette meg.
    • Dávid átkai visszaszálltak Salamon házára.
  2. A halálbüntetések sorrendje:
    • Misna szerint: Kövezés → Tűz → Kard → Fojtás.
    • Rabbi Simon szerint: Tűz → Kövezés → Fojtás → Kard.
    • A vita lényege: Melyik a legfájdalmasabb vagy legmegalázóbb kivégzési mód?
  3. A sorrendiség jelentősége a zsidó jogban:
    • Bizonyos területeken kötelező (pl. Jom Kippur szertartása, vértisztítás).
    • Más területeken ajánlott, de nem érvénytelenítő tényező (pl. papi ruhák felvétele, halica szertartása).
  4. A tanulságok:
    • A vérbosszú nem mindig jogos, és önvédelem esetén nem lehet alkalmazni.
    • A sorrendiség a zsidó jogban nem minden esetben kötelező.
    • Az átkok visszaszállhatnak az átkozóra, így óvatosnak kell lenni a kimondott szavakkal.

Holnap folytatjuk a következő lappal!

—————————————————-

Szánhedrin (Törvényszék) – סַנְהֶדְרִין

A halálbüntetés törvényei: melyek azok a vétségek és bűnök, melyek halállal büntetendők, és miképpen kell az ítéletet végrehajtani. Részletesen tárgyalja a különféle bíróságok összetételét, illetve a bírósági eljárást. Az aggadikus fejezetekben kerülnek megtárgyalásra a vallási hitelvek, illetve az ember helye az Eljövendő Világban. Ennek a traktátusnak a terjedelme a Babilóniai Talmudban 113 oldal.

—————————————————-

A lublini Meir Spira rabbi által 1923-ban indított kezdeményezés 7 év, napi egy órás tanulás mellett vezet végig a Babilóniai Talmud felbecsülhetetlen tudás tengerén, úgy hogy a programban résztvevők minden nap egy teljes talmudi fóliást tanulnak végig.

Köves Slomó rabbi vezetésével, először nyílik lehetőség magyar nyelven bekapcsolódni a Dáf Hájomi 14-ik ciklusába. Minden hétköznap reggel 7:30​-8:30​ között.

Kezdés: 2020. január 2.
Befejezés: 2027. június 7.
Helyszín: Óbudai Zsinagóga
(1036. Budapest, Lajos u. 163.)

Érdeklődés: talmud@zsido.com
Jelentkezési lap: zsido.com/talmud


 

  Óbudai Zsinagóga Goldberger Leó utca
Budapest, 1036
 ,